Headerbild

Kategorier

STCC byter reglemente – satsar på framtidsklassen TCR redan 2017

2016-06-09 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

STCC byter tekniskt reglemente. Från och med 2017 kommer TCR-bilar tävla i svensk racings kungaklass.

– Touring Car Racing är framtiden och jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta på den längre än så här. Det är dags för ett skifte, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.

Nyheten om bytet från Solution F till TCR offentliggjordes på en presskonferens i Stockholm under torsdagen. Där avtäcktes en Seat Leon i TCR-utförande och på plats fanns bland annat klassens grundare, italienaren Marcello Lotti. TCR, som utgår från standardbilar, har på kort tid blivit en stor succé runt om i världen. I fjol kördes en internationell TCR-serie. I år har den fått sällskap av inte mindre än 16 nationella mästerskap.
– I dagsläget finns det sju tillverkare som tävlar med TCR-bilar, ytterligare fyra är på gång och dessutom undersöker såväl Audi som Mercedes möjligheten att bygga bilar. Förmodligen kommer fler att ansluta och vi ser framför oss att det skulle kunna vara 13-14 bilmärken inom ett till två år, säger Lundin.

Tillverkarna som redan tävlar i TCR är Seat, Honda, Alfa Romeo, Subaru, Ford, Opel och Volkswagen. Peugeot, Kia, Hyundai och Fiat är kvartetten som håller på att ta fram bil.
– Med ett nytt tekniskt reglemente ser vi redan nu ett mycket större intresse för STCC bland bilimportörerna. De vill se sina volymbilar som rullar på gatan även på tävlingsbanorna.

Bytet till TCR ser ledningen för STCC som ett måste för mästerskapets och svensk racings fortsatta utveckling.
– TCR skapar helt andra förutsättningar för alla inblandade. Nu hänger vi på en klass som öppnar upp för både inköp och försäljning av bilar på en internationell marknad. Den möjligheten har vi inte haft med nuvarande tekniska reglemente.

Större startfält i huvudklassen är en av flera anledningar till varför STCC väljer att byta till TCR.
– Det är ingen tvekan om att intresset för TCR är stort bland importörer, team och förare. Hur det intresset kommer att påverka startfältets storlek redan premiärsäsongen 2017 är ännu för tidigt att säga. Vi i ledningen har ända sedan vi tog över STCC sagt att vi bygger mästerskapet långsiktigt. Vi gör det som vi tror har bästa möjligheter att på sikt bli stort och framgångsrikt. Det finns ingen garanti för att det kommer att vara fler bilar på gridden nästa år än vad det är i år, men vi vet att vi påbörjat något nytt som har potential att bli riktigt stort.

Volvo-teamet Polestar Cyan Racing har i nuläget ingen TCR-bil, men utesluter ändå inte en medverkan i mästerskapet 2017.
– Vi har varit med i toppnivå av svensk elitracing och STCC i över två årtionden. Vi vill fortsätta vårt engagemang i mästerskapet, men då vi inte har en TCR-bil måste vi utvärdera andra möjligheter att vara kvar 2017, säger Alexander Murdzevski Schedvin, Head of Motorsport på Polestar.

– Vi kommer att följa utvecklingen av TCR-reglementet i STCC enligt normal procedur och vi stänger inte dörren för en TCR-bil i framtiden, tillägger han.

Bytet av tekniskt reglemente kommer inte att innebära några förändringar i STCC-tävlingarnas format. Mästerskapet har redan i dag ett upplägg som överensstämmer med det man kör efter i den internationella TCR-serien – två fria träningspass, kval uppdelat i Q1 och Q2, två tävlingsheat, det senare med omvänd startordning för de främsta.

Touring Car Racing-reglementet bygger på modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på 1,75-2,0 liter. Effekten ligger på cirka 330 hästkrafter. Tävlingsvikt, inklusive förare, är 1.285 kg för bilar med så kallad sekventiell växellåda. Bilar med produktionslåda får väga 1.250 kg. För att jämna ut bilarnas prestanda använder sig TCR av ett system som bygger på bilarnas vikt och motorns effekt. Maximal placeringsvikt är 70 kg, högsta viktreducering 20 kg. Motorstyrningen har tre effektlägen; 100, 95 och 90 procent. Inköpspriset för en ny TCR-bil är cirka 100.000 euro.