Jimmy Eriksson till Azerbajdzjan när F1-cirkusen bryter ny mark
2016-06-15 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSTre veckor efter det klassiska gatloppet i Monaco reser Jimmy Eriksson och hans GP2-rivaler den här helgen österut för ett annat stadsrace - den här gången av en helt annan karaktär.
In i rampljuset kliver en bokstavligt talat helt ny utmaning för Formel 1-cirkusen och dess främsta supportklass: nytillskottet Baku, Azerbajdzjan.
Azerbajdzjans intåg på den internationella racingkalendern sker under stor förväntan. Banan sträcker sig genom hjärtat av huvudstaden Baku, längs med Kaspiska havets kust och förbi de landmärken som för många kanske främst känns igen från Eurovision Song Contest 2012 - då Loreen just i Baku sjöng hem segern till Sverige.
Den här helgen fylls dock staden av sången från vrålande racingmotorer, och Eriksson är förväntansfull inför premiärupplagan i den kaukasiska republiken.
- Azerbajdzjan blir säsongens mest oskrivna kort, på alla plan, säger Jimmy Eriksson. Först och främst är banan förstås helt ny, men även landet, staden och kulturen blir intressant att bekanta sig med. Det är alltid spännande att komma till nya platser och Baku verkar vara ha en udda blandning av gammalt och nytt. Det är ett stadslopp precis som Monaco senast, men jag tror att det blir väldigt annorlunda.
Medan banan i Monaco är känd för sin trånga, tighta karaktär är Baku City Circuit - som anläggningen i Azerbajdzjan officiellt heter - en rak motsats. Med sina drygt sex kilometer är den kalenderns näst längsta, nästan dubbelt så lång som den i Monte Carlo, och medelhastigheten förväntas göra den till en av världens snabbaste i stadsmiljö.
- Jag har förstås studerat banan på förhand och den ser ut att vara väldigt snabb, fortsätter Eriksson. Framför allt den sista sektorn, där det enligt våra uppgifter blir full gas i över två kilometer. Jag tror att nyckeln till en bra varvtid blir sektor två; det är där de tekniska svängarna finns, inklusive en riktigt tight sektion vid Kurva 8-9-10. Jag ser fram emot det här och som nykomling kan det vara positivt för mig att komma till en bana som aldrig använts i GP2 tidigare.
Helgens två GP2-race körs på lördag och söndag. Tidsskillnaden mellan Sverige och Azerbajdzjan är två timmar.
Mer information om GP2 finns här, http://www.gp2series.com/