Halvtid i F3-EM - Nürnbergs gator nästa stopp för Joel Eriksson
2016-06-22 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSEM och halvlek; två välbekanta begrepp just nu. Den här gången är det dock inte fotboll som avses, utan Europamästerskapet för Formel 3 - där Joel Eriksson i helgen beger sig till Nürnberg för säsongens femte av totalt tio deltävlingar.
Helgens sammandrabbningar i Tyskland äger rum på den lika unika som klassiska stadsbanan Norisring i Nürnbergs östra delar - för övrigt i direkt anslutning till anrika Frankenstadion (numera Grundig Stadion), för att fortsätta på fotbollstemat. Banan utgörs av två breda raksträckor, sammanbundna av en skarp hårnål i vardera ände och med en snabb S-kurva halvvägs runt varvet.
Layouten må framstå som simpel och står förvisso i stark kontrast till de slingriga gatorna i franska Pau där Eriksson begick sin stadsbanedebut för en dryg månad sedan - men den unge skåningen är beredd på att skenet kan bedra.
- Det ska bli väldigt intressant att komma till Norisring för första gången den här helgen, säger Joel Eriksson. Det är en bana som på pappret ser hyfsat enkel ut, men jag tror att det är ganska långt från sanningen. Inbromsningen till båda hårnålarna sker under sväng, vilket gör det enkelt att låsa upp däcken, och i utgången av S-kurvan står en betongvägg som man i princip måste toucha för att det ska gå tillräckligt snabbt. Dessutom kommer greppet förändras kraftigt från pass till pass eftersom vi kör på vanliga vägar. Jag tror inte att banan är så simpel och jag ser fram emot att prova på den för första gången på fredag.
En annan egenskap som gör Norisring-helgen extra nyckfull är banans längd. Med sina blott 2.3 km är varvet det kortaste på hela EM-kalendern, vilket i sin tur har borgat för historiskt jämna resultat i ett mästerskap där förarkvaliteten genomgående är mycket hög.
Under de senaste tre åren har slaget om pole position till exempel avgjorts med en marginal på 0.001s, 0.003s respektive 0.009s - alltså tusendelar av en sekund. Minsta misstag i kvalet och ett toppresultat förbyts omedelbart till ett mediokert.
- Det kommer att bli extremt jämnt i helgen, avrundar Eriksson. Det innebär i sin tur att svårigheten blir ännu större än vanligt. I Pau kunde man medvetet hålla igen någon procent för att undvika att hamna i räcket, men här finns det helt enkelt inget utrymme för det. Varje tusendel, hur galet det än låter, kommer att göra skillnad. Jag älskar tanken på hur hårt vi kommer behöva ladda och jag hoppas att det är vi som har de där millimetrarna på vår sida.
Eriksson går in i helgens tävlingar som sjua totalt i EM-tabellen, och som tvåa i rookie-sammandraget där han just nu skuggar den två år äldre engelsmannen Ben Barnicoat.
Precis som vanligt ska tre race köras under helgen; två på lördag och ett på söndag. Samtliga heat sträcker sig över 33 minuter plus ett varv.
Tävlingarna i Nürnberg körs tillsammans med det populära standardbilsmästerskapet DTM och förväntas attrahera över 100 000 åskådare.
TV / livestream
Viasat sänder samtliga EM-race live och i efterhand via sitt utbud av sportkanaler och onlinetjänsten Viaplay. Alla säsongens race visas också på Motors TV och streamas live på www.fiaf3europe.com/live. Under dagarna direkt efter varje deltävling sänder dessutom Eurosport ett specialproducerat highlights-program.
Sändningstider, Norisring
Race 1 (lördag)
Live: Viasat Sport & Viaplay, 10.00
Repris: Viasat Sport, 14.00 & 19.30
---
Race 2 (lördag)
Live: Viasat Motor & Viaplay, 17.05
Repris: Viasat Sport, 20.40
---
Race 3 (söndag)
Live: Viaplay, 09.45
Repris: Viasat Motor, 15.15 & Viasat Sport, 17.35
Live timing
Officiell tidtagning finns tillgänglig i realtid på www.fiaf3europe.com/live för samtliga pass under hela säsongen.