Headerbild

Kategorier

Tidemand ser fram emot tuff VM-utmaning på tysk asfalt

2016-08-16 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Pontus Tidemand lämnar grusvägarna bakom sig när det i helgen är dags för hans första VM-rally på asfalt för säsongen. Rally Tyskland är en tävling med svåra, ibland även fruktade, utmaningar som kan fälla den mest erfarne.

Det krävs precision, mod och förmåga att snabbt anpassa sig till nya förhållanden. Pontus har bemästrat det förut och är redo att återigen tackla de tyska vägarna, nu för första gången med en Skoda Fabia R5.

I de senaste två VM-deltävlingarna i Polen och Finland har det handlat om höga hastigheter på grusvägar som bjuder in till att trycka gasen i bott. Nu ändras både förutsättningar och utmaningar när VM-cirkusen når Tyskland för höstens mest krävande asfaltrally i så omväxlande miljöer och varierande underlag att det framstår som tre olika tävlingar på en och samma helg.

Rally Tyskland bjuder på specialsträckor genom Moseldalens labyrintiska vingårdar som kräver teknisk skicklighet och inte lämnar någon form av utrymme för misstag. De innehåller många korsningar som lätt förvirrar förarna och det är inte ovanligt att vägarna kantas av bergvägg på ena sidan och ett stup på andra sidan. Det finns även klassiska sträckor på böljande landsvägar och snabba sträckor på högplatån Eifel nära gränsen till Luxemburg.

I kontrast till de här vägtyperna besöker man även militärområdet Panzerplatte för tre sprintsträckor och två varv på tävlingens längsta sträcka (40 km). Där väntar några av helgens mest fruktade utmaningar, bland annat i form av hala betongsektioner som lätt förstör däcken och stora stenblock, så kallade "hinkelstein", vilka är designade för att stoppa stridsvagnar.
- Det tyska rallyt är väldigt speciellt när det kommer till underlag just eftersom det är så omväxlande och man hela tiden måste anpassa körstilen efter det. Det är stor skillnad mellan smala, ojämna vägar med många hårnålar, öppna vägar som nästan känns som motorvägar och militärområdet med betongplattor och enorma kantstenar som man definitivt inte vill komma för nära. Vädret kan också snabbt ändra förutsättningarna så det gäller att vara uppmärksam och att vänta det oväntade, berättar Pontus Tidemand, som svårigheterna till trots har goda minnen från Rally Tyskland - 2013, samma år som han korades till juniorvärldsmästare, vann han JWRC-klassen och 2014 tog han sin första WRC 2-seger här.

Pontus och hans kartläsare Jonas Andersson inledde VM-säsongen med en andraplats i Sverige och en seger i Portugal. I Polen hade de ledningen när ett tekniskt problem satte käppar i hjulen, men de lyckades ändå kämpa sig upp till poängplats. Även i Finland var de med i toppstriden och på väg mot andraplatsen efter en hisnande uppvisning när de fick bryta tävlingen på allra sista sträckan där de blev liggande uppochner efter närkontakt med ett träd. De ligger på femte plats i det totala WRC 2-mästerskapet och än finns det goda chanser att avancera i de resterande tävlingarna. Nu i Tyskland kör de dock inte för VM-poäng, men Pontus ser det som en värdefull chans att fortsätta den fina utvecklingen han visat under året.
- Just den här tävlingen ingår inte i mitt WRC 2-program för året, men jag är väldigt tacksam att SKODA Motorsport och EVEN Management ger mig möjligheten att köra här ändå, säger Pontus. Jag vet hur viktigt det är att skaffa erfarenhet för att lyckas i längden, särskilt i en tekniskt krävande tävling som den här, och nu håller vi dessutom igång VM-tempot inför fortsättningen.

Att ställa om sig från grus till asfalt blir en utmaning för alla deltagare, men många av de startande i WRC 2 klassas som asfaltspecialister och kommer att stå för tufft motstånd. Trots att det här blir Pontus och Jonas första VM-tävling på asfalt för året, så har de redan hunnit med två event i det tjeckiska mästerskapet på just asfalt och där har de båda gångerna kört till sig pallplatser. De fick även en testdag i Österrike under förra veckan och är så förberedda som de kan bli inför helgen.
- Vi kommer till Tyskland utan någon direkt press på oss, men oavsett om vi jagar poäng eller inte så ser vi på den här tävlingen på samma sätt som de övriga. Vi vill självklart få till ett så bra resultat som möjligt och siktar in oss på att utmana våra konkurrenter, det hymlar vi inte om. Men stentufft, det kommer det absolut att bli, avslutar Pontus Tidemand.

Tävlingen inleds med shakedown och ceremoniell start i värdstaden Trier på torsdag, sedan väntar tre intensiva tävlingsdagar där drygt 300 km, uppdelat på 18 specialsträckor, ska avverkas.