365 förare gjorde upp om viktiga EM-poäng
2016-08-30 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSDen näst sista deltävlingen i Dragracing EM, FIA European Drag Racing Championship avslutades på Tierp Arena under söndagen. Framför välfyllda läktare och på en snabb bana sattes många nya personbästa och några nya rekord under tävlingen.
Totalt deltog 363 förare från 11 länder i tävlingen.
Fem bilklasser ingår i Dragracing EM och i Pro Modified, som har flest tävlande, fick finalisterna Mats Eriksson, Borlänge och Bruno Bader från Schweiz se sig snuvade på finalkörningen på grund av regn. De hade båda presterat snabba tider under söndagens utslagstävling på sin väg till final och knappar ändå in poäng på Michael Gullqvist, Hässelby som leder EM tabellen. Gullqvist och hans mekanikerteam har under tidigare tävlingar varit i det närmaste oslagbara på Tierp Arena. De var också kvalsnabbast med 5.88 sekunder. Efter att ha kört sönder i kvartsfinalen hann de inte få klar bilen till semifinalen. Med en återstående tävling är Bruno Bader endast 8 poäng efter och Mats Eriksson 26 poäng efter Gullqvist i EM tabellen. En ledning som inte är ointaglig.
I snabbaste klassen Top Fuel Dragster blev det finsk-dansk final mellan Anita Mäkelä och Stig Neergaard. De huserar också i EM tabelltoppen, där Mäkelä har 17 poängs fördel inför sista deltävlingen. Mikael Kågered, Linköping återfinns som tabelltrea, men han har ingen chans att ta en tredje EM titel i år. Kågered blev utslagen i kvartsfinalen av Anita Mäkelä.
Stefan Gunnarsson från Mantorp, som också tävlar i klassen stod för en skräll när han satte ny personbästa tid med 3.90 sekunder/495 km. Det räckte också till en placering som kvaletta. Gunnarsson vann övertygande kvartsfinalen över Björn Mårtensson från Stockholm, men tjuvstartade sedan i semifinal mot Stig Neergaard och diskvalificerades i och med det. Vinsten i Top Fuel Dragster gick till Stig Neergaard, Danmark. Vinnande tid i finalloppet 4.18 sekunder mot Anita Mäkeläs 4.70 sek.
I Pro Stock blev det en helsvensk final mellan Bengt Ljungdahl, Stockholm och Jimmy Ålund från Norrköping. De båda körde genomgående snabbast och Ljungdahl fick också till en Europasnabbaste körning med tiden 6.491 sekunder. Han upprepade tiden på några tusendels när i finalen, där han körde ifrån Jimmy Ålund. Inför den avslutande tävlingen är Ålund i ledning 37 poäng före Ljungdahl och med Magnus Petersson Växjö på tredje plats. Samtliga är anmälda att delta i den avslutande EM deltävlingen på Santa Pod i England 8-11 september.
Top Methanol Funny Car klassen har dominerats av finska förare den här säsongen. Så även på Tierp Arena, där Johnny Oksa vann finalen över sin landsman Ari Pietilä. Ingen av de finska förarna är anmälda att tävla på den avslutande EM tävlingen, men Oksa har ändå försprång nog att säkra en EM titel.
Den femte EM klassen Top Methanol Dragster, hade endast en förare anmäld, Jonny Lagg från Boxholm. Utan motståndare kunde Lagg och teamet använda helgen som genrep inför finalerna i England. Där ska Lagg tävla mot sex andra förare om vinst, men hans försprång i poäng ska i praktiken räcka för att säkra en Europamästartitel.
Mer information på, www.dragracingeurope.com