Headerbild

Kategorier

Ultrasnabba Monza öppnar upp för Jimmy Eriksson

2016-09-01 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

330 km/h, hjul mot hjul inför ett hav av passionerade fans - få andra platser är lika djupt förankrade i motorsportens själ som Autodromo Nazionale Monza.

Bara några dagar efter tävlingarna på Spa (Belgien) beger sig Jimmy Eriksson till Italiens "Temple of Speed" för nästa sammandrabbning i GP2; och han gör det med tillförsikt. 
- Monza är nog den bana jag har längtat mest efter i sommar, säger Jimmy Eriksson. Jag tror att det är vår kanske bästa möjlighet den här säsongen. Vi har haft det tufft i kvalen på de "vanliga" banorna, men Monza är extremt snabb och kräver en helt annan typ av inställningar. Eventuellt, och förhoppningsvis, kan det öppna upp för oss lite grann. Jag förväntar mig inte att vi plötsligt ska vara med och slåss om pole position, men jag trivs personligen bra på Monza och jag är spänd på att se hur vi står oss den här helgen.   
 
Det är inte bara Erikssons magkänsla som ligger till grund för den försiktiga optimismen - även historieboken indikerar att just Monza kan bli platsen för ett potentiellt uppsving. Eriksson själv omvandlade pole position till seger på banan i GP3 2014, och var sedan på väg mot en ny GP3-triumf förra året när ett bränsleproblem dock tvingade honom att ge upp en klar ledning på det allra sista varvet.

Dessutom har Arden International, Erikssons GP2-team, två år i rad nått sina säsongsbästa Feature Race-resultat just på Monza. 2014 körde André Negrão (Brasilien) in som femma, och förra året var Norman Nato (Frankrike) sexa för det brittiska stallet.

Jimmy Erikssons bästa resultat så här långt i år är en femteplats på Red Bull Ring i Österrike.  
- Rent fartmässigt har Monza varit en bra bana för mig, och även en av de bästa för teamet på senare år, fortsätter Eriksson. Det är väldigt svårt att säga vad det kommer innebära i helgen - det hinner hända extremt mycket i den här sporten på tolv månader - men det kan åtminstone inte vara någon nackdel. Det viktigaste blir att få till en set-up som gör bilen stabil under inbromsning med extremt lite downforce. Det har varit en typ av förutsättningar som passat mig bra genom åren, så förhoppningsvis hittar vi rätt och kan utmana en bit högre upp i resultatlistan.

Monza-banan är belägen strax norr om Milano. GP2-fältet väntas nå farter på uppemot 330 km/h - de högsta på kalendern - den här helgen.