Headerbild

Kategorier

Frankrike nästa stopp för VM-serien i rallycross

2016-09-02 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Folkfest i Frankrike väntar förarna i rallycross när VM-seriens åttonde tävling i helgen körs på Lohéac, söder om staden Rennes. Norrmannen Petter Solberg leder VM. Han jagas av Mattias Ekström. Och Timmy Hansen är den senaste vinnaren.

 Timmy Hansen och Peugot-teamet hade en makalös resa på andra sidan Atlanten när de i förra tävlingen missade finalen, men efter en diskning på ryssen Timur Timerzyanov fick Hansen köra finalen. Från sista startrutan lyckades han sen köra hem segern.
- Tävlingen i Kanade för tre veckor sedan var kanske min bästa prestation någonsin i en final, säger Timmy Hansen.
Nu väntar Frankrike och hemmatävlingen för det franska bilmärket och verkligen en hemmatävling för teamets andre förare, Sébastien Loeb. Peugot kommer även till Frankrike som fjolårssegrare från förra årets VM-tävling på Lohéac då Timmy Hansen segrade.
- Jag känner mig laddad inför Lohéac, som är en arena jag alltid gillat. Den är ganska speciell och, som många banor, har ett bra grepp som är något jag uppskattar. Atmosfären är unik också, lite som Le Mans. Min seger i Lohéac förra året är förstås oförglömlig, förklarar Timmy Hansen

I VM är de båda Peugotbilarna lite efter täten då de inför Frankrike är parkerade på femte och sjätte plats i tabellen. Bäste svensk är Mattias Ekström med sin Audi. Ekström som i inledningen av VM var i topp, men som nu fått se sig omkörd av regerande mästaren och är nu fyra poäng bakom Petter Solberg.
- Förra året i Lohéach var fantastiskt fram tills min drivaxel gick sönder på första varvet i finalen. Atmosfären är fantastisk och jag gillar verkligen den supersnabba banan. I år hoppas jag att vi har lite tur, du behöver alltid lite tur för att vinna en VM-tävling. Det är dags att få fira pallplats nu, men vi kör även för viktiga poäng i VM-tabellen, säger Mattias Ekström.



Ekströms team EKS där finländaren Toppi Heikkinen är den andre föraren leder märkesmästerskapet före Peugot-teamet. I en annan Audi och eget privatteam kommer Robin Larsson till Frankrike med revanschlust i blodet efter tävlingen i Kanada där han svartflaggades i första heatet. Larsson som startade VM med en andraplats i premiären i Portugal har under året visat att farten finns i både bil och chaufför, men det har varit lite för mycket småstrul för Larsson-Jernberg-temat för att nå någon mer pallplats.



-
Frankrikes bana är lite mer åt racingstuket igen. Förra året hade vi lite svårt att hitta rätt fjädringsinställningar till en början, men fann en bra setup till slut och fick riktigt bra fart på banan. Detta kommer vi bära med oss till i år, så ett försprång från förra året, säger Michael Jernberg.
Om bilarna varit ute och åkt båt sedan tävlingen i Kanada så har förarna inte legat på latsidan.
-
Jag har varit hemma och laddat batterierna och kommer taggad ner till Frankrike. Det är ett grymt ställe att köra på, inramningen är fantastisk med alla fans och publik, plus en snabb och rolig bana. Det är dags för oss att visa vad vi verkligen går för. Jag och teamet ska göra allt för att bevisa det, säger Robin Larsson som just nu är på en nionde plats i VM-tabellen.

Bakom Larsson jagar ytterligare en svensk, Anton Marklund som kör för Volkswagen RX Sweden. Över 35 bilar är anmälda till start i Frankrike. Med ett stort startfält minskar möjligheten att avancera till semifinal i händelse av en mindre lyckad kvalomgång.
- Det finns inget utrymme för några misstag. Ett halvdant resultat kan innebära att man inte tar sig vidare. Men med den driftsäkerhet och stryktålighet vår Polo RX visat hittills i år är jag inte orolig, säger Anton Marklund, som självklart inte har några tankar på annat än ett lyckat resultat på söndag.
- Eftersom jag dessvärre inte har någon framskjuten placering i VM-tabellen att köra om kan jag ta lite större risker. Jag har varit fyra två gånger i år och nu är självklart målet att få kliva upp på pallen, säger han.



I den senaste deltävlingen, som avgjordes i Kanada för en månad sedan, slutade Marklund på sjätte plats. I slutskedet på finalen förlorade han bromsförmågan på framhjulen vilket resulterade att han åkte in i Petter Solberg med full kraft efter målgång.
- Vi flög hem bilen från Kanada för reparation, men det är inte den jag kommer att köra i Frankrike. Jag kommer till start i vår testbil som blivit uppdaterad och i princip är i nyskick, avslutar Marklund.
Även Petter Solberg flög hem sin bil. Efter hårt arbete hemma i garaget kommer Solberg till start i Frankrike med en nybyggd bil.

I VM-tabellen är Anton Marklunds teamkollega, Johan Kristoffersson, fyra, bara tre poäng bakom tredjeplacerade Andreas Bakkerud. Kristoffersson har varit mycket framgångsrik i kvalomgångarna den här säsongen, men inte haft turen på sin sida i semifinaler och finaler. Inte förrän i Kanada. Då lossnade det äntligen. Kristoffersson blev trea och fick kliva upp på pallen för första gången i år.
- En efterlängtad och skön framgång. Synd bara att banan i Kanada torkade upp lite för snabbt i finalen. Vi hade ett ännu bättre resultat på gång, säger Kristoffersson, som hade lite problem inledningsvis på den snabba banan i Lohéac i fjol, säger han och fortsätter.
- Vi var ute och cyklade lite i början på helgen, men fick ordning på saker och ting till slut. Att Lohéac är lite som en racerbana bekymrar mig inte, vi har bra koll, säger Johan som påpekar att han och teamet måste vara vaksamma på att greppnivån kan ändra sig.
- Gruspartierna har en tendens att bli snabbare och snabbare ju längre in i tävlingen man kommer. Det kan variera mellan början och slutet i kvalomgångarna så därför gäller det att hela tiden prestera så att man alltid kör i något av de sista heaten. Startspåret i Lohéac är inte riktigt lika avgörande. Det går att ta starten från alla spår, avslutar Kristoffersson.



Vanligtvis finns det sex svenskar till start i rallycrossens högsta VM-serie. Men Kevin Eriksson som kör för Ford Olsberg MSE väljer i helgens tävlingskrock att köra SM-tävlingen på Solvalla. Allt för att behålla ledningen i den tabellen och öka chansen att försvara sitt guld från förra året.


Mer information om VM i rallycross finns på, http://www.fiaworldrallycross.com/

SVT sänder live från Frankrike på söndag klockan 14:00 i TV eller på webben.
http://www.svt.se/sport/motorsport/video/videoEpisod-10063339/