Poänglöst för Jimmy Eriksson efter problemtyngd helg
2016-09-04 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSJimmy Eriksson fick lämna klassiska Monza-banan utanför Milano utan några nya poäng i GP2, efter en helg kantad av tekniska problem på den italienska Grand Prix-anläggningen.
Eriksson stötte på bekymmer redan under fredagens fria träning, där hans Arden International-bil stannade på grund av en trasig sensor efter bara ett kört varv. Med praktiskt taget noll träningstid i kroppen var Erikssons chanser i det efterföljande tidskvalet minimala, och svensken beslutade sig därför för att prioritera bort jakten på en framskjuten startposition och istället spara ett av sina två set mjuka däck till lördagens inledande race.
Väl där fortsatte dock bakslagen, när Eriksson tvingades köra utan ett fungerande DRS-system (Drag Reduction System, utformat för att underlätta omkörningar genom att reducera luftmotståndet över bilens bakvinge). Effekten av DRS ökar topphastigheten med runt 30 km/h på Monzas långa raksträckor, och Erikssons möjligheter att avancera bakom bilar med ett fungerande system var därför kraftigt begränsade. Trots det kunde skåningen fram till sitt obligatoriska depåstopp hänga med precis bakom de tre förare som senare kom att sluta på pallen efter en förvirrande säkerhetsbilssituation.
Eriksson, som gjorde sitt stopp just innan säkerhetsbilen kom ut och därmed istället drog en ödets nitlott i samma sekvens av racet, fick dock nöja sig med 18:e plats.
I söndagens avslutande race föll Eriksson sedan tillbaka med överhettade däck och bromsar, och bröt på det sista varvet.
- En tuff helg med väldigt mycket problem, tyvärr, säger Jimmy Eriksson. Vi hamnade i underläge redan på den fria träningen när bilen stannade efter bara ett enda varv, och sedan fortsatte det tyvärr på samma sätt under resten av helgen. Det var riktigt synd att DRS:en inte fungerade i det första racet, för där hade vi bra fart och jag kunde enkelt hänga med i tåget bakom dem som senare slutade på pallen. Istället blev det ett blygsamt resultat, men jag är personligen nöjd med min körning i det loppet - det är verkligen något jag kan ta med mig. I sprintracet upptäckte jag tidigt att både däcken och bromsarna gick alldeles för varma. Tungt, men det är inte så mycket att göra.
Jimmy Eriksson gör i år sin första säsong i GP2, med en femteplats på Red Bull Ring i Österrike i början av sommaren det hittills bästa resultatet.