Headerbild

Kategorier

Final för Sportvagnsmästerskapet i Falkenberg

2016-09-20 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

Falkenberg Classic kördes i helgen och det var final både för Sportvagnsmästerskapet och den historiska racingcupen.

Närmare hundra sportvagnar hade samlats för att göra upp om pokalerna. Verktygsboden Modsport visade upp ett stort startfält där Peter Eriksson tog pole. Eriksson kom precis från Tyskland med en Porsche 991 som han passade på att testa i Falkenberg. Eriksson skall köra finalen i Porsche Carrera Cup om en vecka och detta blev ett mycket bra test. I Carrera Cup leder Fredrik Larsson och nu i Falkenberg kom hans pappa Sven-Åke till start i en av Fredriks gamla bilar, en Porsche 997 Cup. Larsson tog hand om andra startrutan. Eriksson satte inte en fot fel, han ledde första racet från start till mål. Larsson gjorde inte någon bra start, utan tappade några placeringar, som han tyvärr inte lyckades återta. Alexander Pfister tog andraplatsen och Bengt Johansson kom trea. Eriksson vann även andra racet, nu före Peter Sandén och Stefan Pfister.

I Verktygsboden Modsport II var det bara två deltagare med och där tog Gert Severinsson och Bo Johansson var sin seger. I Verktygsboden Modsport III gjorde Nicklas Johansson comeback. Han visade samma fina fart som i fjol och det blev två nya segrar för Johansson. Niklas Mårtensson tog två andraplatser medan tredjeplatserna gick till Pär Fredriksson och Thomas Larsson.

I Front Advokater Roadsport A var Magnus Mårtenson mest på hugget i kvalet där han tog pole. I racen var det dock Henric Månsson som var vassast och han vann båda racen. Mårtenson och Anders Edlund delade på de övriga pallplatserna.

I Front Advokater Roadsport B tog hemmaföraren Ulf Andersson en dubbelseger före Max Lindblom. Gunnar Östlund och Anders Eriksson delade på tredjeplatserna.

I Front Advokater Roadsport C var Erik Blixt tillbaka efter sin tur till USA. Han vann ju den Europeiska uttagningen för MX-5 tidigare i sommar och nyss körde han världsfinalen i USA. Det var tufft att möta amerikanerna på deras hemmabana, men Blixt gjorde bra i från sig och slutade sexa i världsfinalen! Här i finalen fick Blixt oväntat hårt motstånd av Philip Carlson, som tog pole före Blixt! Inte nog med det. Carlson tog starten i första racet och vann före Blixt och Niklas Kristiansson! I andra racet vänder man på de sex första. Alexander Mullaart stod därför i pole. Han gjorde en bra start och höll ledningen några varv. Blixt gjorde också en bra start och övertog så småningom ledningen. Men han fick ännu en gång ge sig mot Carlson till sist som därmed tog sin andra seger på rad! Kristiansson kom på tredjeplats igen.

RS & Clubman hade lite färre bilar till start. I RS-klassen vann Johan Kylberg och Tor Magnus Fagermo var sitt race. Det andra racet blev väldigt intressant. Clubmanföraren Magnus Andersson tog starten och ledde länge före de båda RS-bilarna. Det tar lite längre tid att få upp värmen i de stora slicksen. Till sist fick Andersson ge sig, men han kunde i stället glädja sig åt en dubbelseger i Clubman. I första racet kom Monika Arvidsson tvåa och Peter Öfverman trea. I andra racet kom Svein Langholm tvåa och Arvidsson trea.

I SPVM-tabellen fick vi i år följande segrare:

Verktygsboden Modsport I: Mattias Andersson
Verktygsboden Modsport II: Gert Severinsson
Verktygsboden Modsport III: Niklas Mårtensson
Front Advokater Roadsport A: Anders Edlund
Front Advokater Roadsport B: Ulf Andersson
Front Advokater Roadsport C: Niklas Kristiansson
RS: Johan Kylberg
Clubman: Magnus Andersson

Anders Edlund plockade flest poäng totalt och blev därmed även SPVM-mästare.