Malaysias tryckande hetta nästa utmaning för Gustav Malja i GP2
2016-09-28 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSNio deltävlingar avklarade, två kvar: GP2-säsongen 2016 går in i sin avslutande fas den här helgen, när Gustav Malja och hans konkurrenter i Formel 1-sportens främsta supportklass når kalenderns mest exotiska destination.
Som värd för säsongens näst sista sammandrabbning står Sepang International Circuit utanför Kuala Lumpur, Malaysia – en plats känd för sitt tropiska klimat och sin höga luftfuktighet.
Malja beger sig till Malaysia på en stark formkurva, demonstrerad inte minst av två raka pallplatser i de senaste två deltävlingarna i Belgien och Italien. Faktum är att den 20-årige skåningen är den ende av fältets 24 förare som tagit poäng i samtliga de senaste sex GP2-racen.
- Malaysia är en av de helgerna jag sett allra mest fram emot i år, säger Gustav Malja. Jag har aldrig varit där förut, det verkar vara ett spännande land, och Sepang-banan har alltid varit lite av en favorit för mig trots att jag aldrig har kört där i verkligheten. Jag inser att det kan bli extremt tufft att komma dit för första gången. Det kommer att vara varmt, fuktigt, och sannolikheten för regn är stor, men jag har gjort vad jag kunnat för att förbereda mig. Jag har framför allt försökt svettas så mycket som möjligt. Jag har tränat i tjocka kläder i maximal värme på gymmet; ibland har jag till och med klätt mig i plast för att förstärka effekten. Banan har jag som vanligt kört i simulatorn. Det blir en kontrast till Malmö så här på höstkanten!
GP2 är, liksom alltid, även den här helgen en del av supportprogrammet till Formel 1 – ett supportprogram som den här gången är ovanligt fullspäckat. Förutom GP2 finns också den mindre GP3-serien, TCR International Series och det lokala asiatiska Porsche Carrera Cup-mästerskapet på plats, vilket innebär att GP2-fältet tar banan i besittning redan på torsdag för 30 minuters fri träning. Därefter följer kvalet på fredag, och ett race vardera på lördag respektive söndag.
- Vi får ett annorlunda upplägg i helgen, med ett pass per dag med start redan på torsdag, avslutar Malja. Med tanke på att banan är helt ny för mig kan det nog bli ganska skönt att få köra träningen och sedan reflektera över det i ett dygn innan kvalet. Jag ser verkligen fram emot det här och jag hoppas att vi kan bygga vidare på de framsteg vi gjort den senaste tiden.
Tidsskillnaden mellan Sverige och Malaysia är sex timmar. Båda helgens GP2-race körs tidigt på morgonen svensk tid.
TIDSSCHEMA
GP2 Series - Sepang (Malaysia)
Alla angivelser avser svensk tid
Torsdag 29/9
Fri träning: 10.05-10.30
Fredag 30/9
Kval: 09.55-10.25
Lördag 1/10
Race 1: 05.50 (31 varv / 60 minuter) - LIVE på Viasat Motor/Viaplay
Söndag 2/10
Race 2: 05.20 (22 varv / 45 minuter) - LIVE på Viasat Motor/Viaplay