Snabbaste varv ger Rosenqvist poäng i Formel E-debuten
2016-10-10 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSFelix Rosenqvist satte upp ett högt tempo direkt i sin debut i elbilsmästerskapet Formel E när han slog till med tävlingens snabbaste varv i helgens säsongspremiär på gatorna i centrala Hong Kong.
Rosenqvist visade tidigt att anpassningen till den unika formelbilsserien gått fort, och lyckades kvala in som stark sexa till sitt livs första ePrix; bara två tiondelar från pole position, och en halv sekund före teamkamraten i Mahindra Racing, den tyske före detta F1-föraren Nick Heidfeld.
När racet sedan drog igång gjorde Rosenqvist också en bra start, men föll ändå in bakom Heidfeld som avancerade runt yttern i trängseln i den första tighta kurvan. Rosenqvist satte hård press på sin teamkollega under de efterföljande 15 varven, men föll utanför topp tio när han slog i muren på den tekniska stadsbanan och tvingades till ett depåstopp tidigare än planerat med en skadad bil.
Därefter skiftade Rosenqvist, som efter misstaget inte längre hade chans att nå något framskjutet resultat, fokus. Jakten på snabbaste varv, och den bonuspoäng det ger, inleddes – och när dammet hade lagt sig över Hong Kong var det också Rosenqvist som hade stoppat klockan snabbast med en tid som faktiskt hade räckt till pole position under kvalet.
Rosenqvist tog till slut målflagg på 15:e plats i det 20 bilar stora startfältet. Loppet vanns av regerande Formel E-mästaren Sébastien Buemi (Schweiz) före Lucas di Grassi (Brasilien), med Heidfeld som trea.
- Det känns riktigt bra att få vår fart bekräftad redan nu i premiären, och vi verkar ha ett paket som fungerar, säger Felix Rosenqvist. Det är alltid en viss osäkerhet när man går in i en ny säsong, men allt har fungerat bra rent operativt den här helgen och jag måste säga att arrangörerna har gjort ett imponerande jobb med banan här i Hong Kong. Tyvärr gjorde jag ett misstag i racet som blev väldigt kostsamt – faktum är att vi hade stora möjligheter att nå pallen innan det hände. Jag fastnade bakom Nick i början av loppet men kände mig ganska mycket snabbare, så jag tror inte att topp tre hade varit omöjligt. Det var jag själv som slarvade bort det den här gången, men det är sådant som händer och jag kommer att lära mig av det till nästa race. Allt som allt var det ändå en positiv premiär för oss.
Samtidigt som en säsong nu har inletts ska en annan snart nå sitt slut. Redan kommande helg (14-16 oktober) finns Felix Rosenqvist på plats på tyska Hockenheim för den stora DTM-finalen.
Nästa Formel E-race körs i Marrakech, Marocko, den 12 november.