Het kamp väntar Tidemand i spanska VM-rallyt
2016-10-10 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSDen dominanta segern i Rally Uppsala för drygt en vecka sedan fick Pontus Tidemand varm i kläderna och nu är han i Spanien, redo att plocka upp VM-säsongen igen.
Rally Spanien är den enda deltävlingen i serien som mixar grus och asfalt på sina 19 specialsträckor med racingkaraktär. Utmaningen ger förarna något att bita i - men brukar passa Pontus som hittills har kört till sig fina resultat här.
- Det här är helt klart en av mina favoriter i VM. Vägarna är häftiga på både grus och asfalt, men jag ser kanske allra mest fram emot fredagen på grus. Vi fick riktigt bra träning i SM-rallyt i Uppsala och jag hoppas att det ska vara till vår fördel. Omställningen till asfalt blir en utmaning för alla, även för teamen som ska anpassa bilarna till nytt underlag, och de som klarar av det bäst kan snabbt klättra i resultatlistan, säger Pontus, som tidigare har klarat av uppgiften med bravur - för exakt ett år sedan stod han som segrare i WRC 2-klassen. Då, precis som nu, bakom ratten på en SKODA Fabia R5 under SKODA Motorsports flagg.
Efter torsdagens inledande publiksträcka i Barcelona, går tävlingen vidare på fredagen då sträckorna körs på grus, bortsett från rallyts längsta sträcka på närmare fyra mil, som består av en kombination av grus och asfalt. Det kräver att bilarna har en setup som även kan fungera på asfaltsektioner, samt att förarna snabbt justerar sin körstil under sträckan. Servicen på fredag kväll är längre än vanligt för att ge teamen tid att omvandla bilarna till asfaltspecifikation inför lördagens etapper - en utmaning som är minst lika stor som förarna och kartläsarnas i att ställa om sig över natten.
Lördagen och söndagen bjuder enbart på asfalt. Några nyheter väntar ekipagen på lördagen då vissa sträckor inte har ingått i tävlingen sedan 2013, medans andra körs i motsatt riktning jämfört med förra året. Vägarna är snabba och för tankarna till banracing, vilket gör det viktigt att köra med huvudet även där sträckorna lockar till hög hastighet. Asfalten tenderar också att bli förödande het när solen steker på, så att hantera däcken med försiktighet blir en extra utmaning under de avslutande etapperna.
Pontus och hans co-driver Jonas Andersson ligger just nu sjua i VM-tabellen, men till skillnad från flera av sina konkurrenter har de bara kört för VM-poäng i fyra av de sju WRC 2-tävlingar som nomineras under en säsong. Poängmässigt är inte pallplatsen långt bort samtidigt som kampen tätnar när upplösningen börjar närma sig.
- Jag försöker att inte tänka så mycket på mästerskapet just nu, säger Pontus. Vi tar det tävling för tävling med målet att prestera så bra vi bara kan varje gång vi ställer oss på startlinjen. Förutsättningarna kan ändras snabbt, något som vi fått smaka på i ett par rallyn under året, men detsamma gäller ju för våra konkurrenter. Jan Kopecký och Teemu Suninen blir svårslagna i helgen men vi ska göra vad vi kan. När det kommer till mästerskapet är det bara att köra hårt och komma ihåg att det inte är avgjort förrän sista sträckan i sista tävlingen är körd.
Nuvarande ställningen i WRC 2
1. Elfyn Evans (GRB) 120 poäng
2. Teemu Suninen (FIN) 93 p
3. Esapekka Lappi (FIN) 82 p
4. Nicolas Fuchs (PER) 59 p
5. Jan Kopecký (CZE) 55 p
6. Armin Kremer (DEU) 55 p
7. Pontus Tidemand (SWE) 49 p
8. Hubert Ptaszek (POL) 42 p
9. Pierre-Louis Loubet (FRA) 36 p
10. Quentin Gilbert (FRA) 34 p