Headerbild

Kategorier

Information från helgens träff med handlare, SGA samt chefstekniker och tävlingsledare

2016-10-24 i Karting / Nyheter

Prenumerera via:

RSS

Under helgen 22-23 oktober genomfördes CL-kurs och möten med handlare, SGA samt klubbordförande. Där presenterades beslut att införa X30Jr i Junior 125 klassen redan från 2017 samt hur beslutet är underbyggt. Efter förfrågningar hos SGA, handlare samt en webundersökning med stor omfattning så var det en majoritet i samtliga grupper för att införa X30Jr redan 2017.

Det frågades även kring Raket 95 Micro och dess motoreffekt och där var det en överväldigande majoritet båda bland SGA och handlare att effekten i motorn måste tillbaka till den som upphandlades vid ersättningen av Raket 85. Problematiken som uppstått med kolvslitage vid fri tändning diskuterades också. Man var också överens om att skillnaden mellan Micro och Mini var för låg med den motorkonfiguration som använts under året. Teknikergrupp tillsammans med experter på motortypen har efter effekttester från tillverkare kommit fram till att en höjning av squishmåttet är en lösning som både löser effektproblematiken och kolvslitaget samt är väldigt kostnadseffektiv. Diskussioner kring att även införa tändspole från Cadetti R95 med varvtalsbegränsning diskuterades för att minska effekten av för hög tändförställning fördes och där beslutades att detta skall diskuteras med tillverkare samt testas innan införande. Det nya squishmåttet kommer vara 2,0mm som minimimått.

Det beslutades även gemensamt i gruppen att vi ska sluta använda formuleringen att vi i karting är en språngbräda till någon annan bilsportgren. Karting kan utövas utan ambitioner på att bli racerbilsförare. Kopplingen att många framgångsrika i andra sportgrenar kommer från karting får de andra sportgrenarna använda i sin rekrytering, inte vi. Karting är en sportgren där du kan börja och fortsätta hela din aktiva karriär. Roll-upsen med texten ”Vi fostrar morgondagens racingstjärnor” är därmed nedmonterade och bortglömda.