Headerbild

Kategorier

Swedish GT öppnar upp för STCC-bilar och får RM-status 2017

2016-11-22 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

Årets STCC-bilar erbjuds plats i Swedish GT 2017. Beslutet innebär att mästerskapet kan vitaliseras med bilar från exempelvis Volvo, Dacia och Nissan.

Nu är det också klart att Swedish GT tilldelas RM-status av Svenska Bilsportförbundet vilket innebär att den förare – oavsett klass – som tar flest poäng kommande säsong kan titulera sig riksmästare.

Redan sommaren 2015, när planerna på ett nytt tekniskt reglemente för STCC började ta form, tittade ledningen för mästerskapet på en möjlighet att tävla vidare med Solution F-bilarna. Data utvärderades i samarbete med SRO Motorsport Group för att hitta sportslig rättvisa. Nu är det klart att årets STCC-bilar får plats i nästa säsongs GT-mästerskap.

– Flera av 2016 års STCC-team har inte bilar enligt det nya TCR-reglementet. Därför har vi, i samråd med team och tillverkare, bestämt oss för att låta Solution F tävla vidare inom ramen för STCC. Kommande säsong blir det därför möjligt att köra de gamla STCC-bilarna i GTA-klassen i Swedish GT, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.

Bilarna kommer att balanseras prestandamässigt så att de blir likvärdiga sina konkurrenter i klassen.

– Under de senaste åren har vi försökt att köra ett strikt GT-reglemente enligt internationella förebilder, men med Solution F tar vi ett första steg mot ett bredare utbud av bilar.

Holländska Super Car Challenge och engelska Britcar är två lyckade förebilder.

– Det här är ett format vi tror kan passa oss på sikt och som i framtiden kan ge utrymme för nya, spännande bilar, säger Lundin.

Flera svenska GT-profiler ställer sig positiva till förändringen.

– För ett land som Sverige tror jag det är bra om man öppnar upp för fler biltyper - förutsatt att de kan balanseras i prestanda, säger Nicklas Johansson, teamchef i Mattssons Fasteners som vann GTA-klassen med Fredrik Larsson och Ingvar Mattsson i år.

Johansson berättar dessutom att teamet med största säkerhet fortsätter med sin Porsche 911 GT3 Cup (991) och att man kommer att anpassa den än mer för GT-racing 2017.

Kari Mäkinen och Euroracing, som bland annat har en Ferrari 458 Challenge och en Ferrari 360, ställer sig också positiv till en fortsättning.

– Euroracing kommer att köra minst två bilar i nästa års Swedish GT och vi ser fram mot att fler bilar och märken kommer till start, säger Mäkinen.

I GT-kretsar har många dessutom välkomnat beskedet att antalet GT-tävlingar blir fem 2017 och att minst fyra visas i TV och avgörs ihop med STCC.

Swedish GT får ökad status 2017. Hos Svenska bilsportförbundet har nämligen STCC fått klartecken att köra Swedish GT som riksmästerskap. Beslutet togs av SBF:s förbundsstyrelse i fredags kväll.

– Kravet för att få RM-värdighet är bland annat att klassen är väl fungerande samt att den har goda möjligheter att utvecklas över tid, säger Claes Elofsson i bilsportförbundets racingutskott.

RM kan vara ett första steg mot högre nationell status.

GTA och GTB kommer att fortsätta tävla tillsammans kommande säsong, men med separata prisutdelningar efter heaten. I RM tävlar samtliga GT-förare mot varandra oavsett kategori. Den eller de som kört till sig flest poäng efter finalen på Mantorp Park 14-16 september kommer att utropas till riksmästare.