Headerbild

Kategorier

Mer racing i STCC 2017 – tre heat varje tävlingshelg

2016-12-02 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

STCC ändrar inte bara tekniskt reglemente till kommande säsong. Svensk racing kungaklass får även ett nytt tävlingsformat vilket bland annat innebär tre heat varje tävlingshelg.

– Vi går från 14 till 21 lopp. Mer racing både för förare och publik, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.

STCC-säsongen 2017 börjar ta form. Nyheterna ser ut att bli många. Jämte nya TCR-bilar, team och förare har STCC bland annat byggt en ny organisation och skissat på ett nytt format för de sju tävlingarna. Detta presenterades när STCC kallade till kick off på Solvalla i slutet på förra veckan.

– Från och med nu vilar verksamheten på fyra tydliga ansvarsområden: sport, kommunikation, event och marknad, säger Jonas Lundin, som jämte sitt VD-uppdrag även kommer att leda arbetet i marknadsgruppen.

Daniel Sporre kommer att hantera IT- och kommunikation, Filip Sporre eventsidan och sportgruppens chef blir Thomas Johansson, som kommer att ha kvar uppdraget som sporting director för Porsche Carrera Cup Scandinavia.

Koordinator för Swedish GT blir Leif Lindström.

Det är också Thomas Johansson som lagt grunden till det format som STCC:s tävlingsverksamhet kommer att vila på med start i premiären på Ring Knutstorp 4-6 maj. Största nyheten är tre heat per helg för STCC-klassen.

– Vi tyckte det var dags att prova något nytt. Självklart blir det en utmaning både för organisationen och teamen, men vill bjuda vår publik på mer racing och att lägga till ett tävlingsheat tyckte vi var bästa sättet att göra det på. Heaten kommer inte att vara lika långa, men poängmässigt ska de vara lika mycket värda. Det blir enklast och tydligast så, säger Johansson, vars plan dessutom är att avgöra STCC-kvalet i tre omgångar.

Merparten av 2017 års STCC-tävlingar ska avgöras över tre dagar. Huvudklassen STCC kommer emellertid att testa, kvala och tävla dag två och tre. Dag ett är i första hand till för supportklasserna och deras tester.

– Tävlingsmässigt kommer vi att dela upp supportklassernas båda race på två dagar medan STCC köra alla sina den tredje och avslutande tävlingsdagen, berättar Johansson.

STCC-kalendern 2017 presenterades för en tid sedan. Fortfarande kvarstår ett litet frågetecknet för deltävling tre, som är planerad till Rudskogen i Norge.

– Vi väntar besked från arrangerande klubb innan vi kan lämna klartecken, säger Johansson.

Den tredje deltävlingen var från början i första hand tänkt som en tävling enbart för mästerskapets supportklasser och så kommer det också att bli. Huvudklassen STCC åker inte till Norge 2017.

– Inte heller Swedish GT kommer att tävla där. Deras femte deltävling kommer i stället att avgörs i Karlskoga i augusti. I Swedish GT:s frånvaro kommer vi att ta in Ginetta som gästklass i Norge. En gästklass, Legends, blir det även på Solvalla där STCC och Clio Cup/JTCC tävlar tillsammans med rallycrossmästerskapet RallyX.

STCC-kalendern 2017

Ring Knutstorp 4-6 maj

Klasser: STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, Clio Cup/JTCC, Formula STCC Nordic.

Alastaro, Finland 19-21 maj

Klasser: STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Clio Cup/JTCC, Formula STCC Nordic.

Rudskogen, Norge 2-4 juni

Klasser: Porsche Carrera Cup Scandinavia, Clio Cup/JTCC, Formula STCC Nordic, Ginetta (gästklass).

Solvalla 16-17 juni (RallyX)

Klasser: STCC, Clio Cup/JTCC, Legends (gästklass).

Falkenbergs Motorbana 7-9 juli

Klasser: STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, Clio Cup/JTCC, Formula STCC Nordic.

Karlskoga Motorstadion 11-13 augusti

Klasser: STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Formula STCC Nordic, Swedish GT.

Anderstorp Raceway 1-3 september

Klasser: STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, Clio Cup/JTCC, Formula STCC Nordic.

Mantorp Park 14-16 september

Klasser: STCC, Porsche Carrera Cup Scandinavia, Swedish GT, Clio Cup/JTCC, Formula STCC Nordic.