Lyckat första DTM-test för Joel Eriksson
2016-12-05 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSJoel Eriksson har avslutat ett lyckat första test i den tyska standardbilsserien DTM , ett av Europas främsta racingmästerskap.
18-årige Eriksson ingår sedan i somras i BMW:s officiella juniorprogram, och gavs den här veckan chansen att för första gången testa en av den bayerska tillverkarens fullfjädrade DTM-bilar under tre dagar på Jerez-banan i södra Spanien.
Eriksson tog plats bakom ratten i en BMW M4 DTM under onsdagen, torsdagen och fredagen, och ställdes inför såväl regn som torra förhållanden i ett test där också BMW-junioren Ricky Collard (20, Storbritannien) samt amerikanen John Edwards (25) utvärderades för BMW:s räkning.
På plats i Jerez fanns också två av BMW:s ordinarie DTM-förare, Augusto Farfus (33, Brasilien) och Bruno Spengler (33, Kanada).
Eriksson, yngst av BMW-kvintetten, fick åtskilliga timmar bakom ratten och tog plats i bilen under onsdagsförmiddagen, torsdagseftermiddagen samt hela fredagen. Testerna avlöpte mycket positivt.
- Ett fantastiskt test, säger Joel Eriksson. BMW M4 DTM är en av de absolut bästa bilarna jag har kört och jag är tacksam för att ha fått den här chansen av BMW Motorsport här i Jerez. Jag var tvungen att vänja mig vid att sitta på vänster sida i bilen, och inte i mitten som i F3:an, vilket var en ny erfarenhet. Dessutom var Jerez en helt ny bana för mig, men jag kom in i det ganska snabbt och fick tidigt en bra känsla för både bilen och banan. Det är en grym bil, med så mycket mer effekt än jag är van vid. Det känns overkligt att sitta i en standardbil med så mycket grepp. Det är massiva mängder downforce - och så ser den bra ut också! Allt har gått som jag hade hoppats och både jag och teamet är väldigt nöjda med de här tre dagarna.
Bilarna i DTM är bestyckade med fyraliters V8-motorer på närmare 500 hästkrafter; mer än dubbelt så mycket som en Formel 3-bil. BMW:s M4 DTM accelererar från 0-100 km/h på runt tre sekunder. Bilarna är också utrustade med det F1-inspirerade omkörningshjälpmedlet DRS, samt högeffektiva kolfiberbromsar.
Joel Eriksson är den yngste av fem representanter i BMW:s officiella juniorprogram, där förutom Collard även Louis Delétraz (19, Schweiz), Jesse Krohn (26, Finland) och Nico Menzel (18, Tyskland) ingår.