Information gällande Folkrace
2017-01-09 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSMed anledning av att TK-FR reglerna inte kom ut förrän den 30 December så är det ok att utfärda vagnbok på nybyggda bilar som har fronten byggd enligt den gamla skrivningen i FR-T 1.1 . Där man tillåter både krockbalk samt grind om man uppfyller måttet på 10 cm. Det är den rödmarkerade texten som man kan hänvisa till då.
Detta undantag gäller från 2017-01-01 - 2017 - 03 – 31.
Därefter är det bara den nya texten som gäller.
FR-T 1 Stomme
FR-T 1.1 Bärande delar och deformationszoner
Fram
Stommens grundkonstruktion, d.v.s. bärande delar, ska bibehållas.
Förstärkning är fritt mellan torpedvägg, fram till en linje dragen genom framhjulens centrum. Infästning mot torpedvägg ska förses med en platta av minst 60 cm2 yta, plattans tjocklek minst 2 mm. Fronten kan utbytas mot plåt eller nät av max godstjocklek 1 mm. Fastsättning fritt.
Fronten får innanför frontplåt (när frontplåt saknas skall den ersättas med plåt eller nät tjocklek max1 mm väl fastsvetsad), förses med en grind bestående av max 2 st horisontella fyrkantsrör med max dimension 25 x25 mm eller 2 horisontella rör med max dimension 28 mm. Godstjockleken i båda alternativen max 2,6 mm. Mellan de båda horisontella rören får max 3 st vertikala rör fästas.
Infästning ska ske längs fram i bilens front och kan förstärkas med en platta max 5 mm tjock, max 80 mm bred samt max höjd = grindens höjd + 50 mm. För kontroll av godstjocklek i grindens rör ska mät hål med diameter 6 mm upptagas. Original krockbalk får bibehållas, den måste ha ett avstånd om min 10 cm till frontplåten / grinden. Krockbalkens maxbredd = rambenens yttre kant.