Information från Historiska Utskottet
2017-01-17 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSAnvändande av Kolfiber, Kevlar eller liknande material
HU vill förtydliga att dessa material inte användes under de tidsperioder som Historisk Motorsport förnärvarande tävlar i och därmed inte heller är tillåtna i Historiska tävlingsbilar.
Kompositmaterial såsom Kolfiber, Kevlar och/eller utseendemässigt liknande material t.ex. "folie" som finns applicerade skall avlägsnas omgående alternativt noteras i vagnboken och ”Gulasidan” i HTP handlingen för åtgärdande innan nästa tävling. Ovanstående gäller även ”flockade” instrumentbrädor.
Säkerhetsutrustning
Internationell & Nationell HTP Handling, säkerhets utrustning.
På förkommen anledning vill Utskottet klargöra vilka regler som gäller för bilar som genom klassbyte eller ny byggnation, skall erhålla en HTP- handling, Internationell eller Nationell.
- Invändigsäkerhet såsom
- Bränsletank, Enligt innevarande Appendix K
- Internationell HTP handling: FIA godkänt släckningssystem.
Nationell HTP handling: Enligt SBF:s gällande gemensamma regler. - Skyddsbur från och med 2017-01-01, dimension huvudbåge minst 45 mm & tjocklek 2.5 mm, gäller bilar i perioderna H1,H2, I, J1 & J2. Gäller ny eller förnyelse av Internationell & Nationell HTP Handling.
- Stolar & bälten, skall vara FIA godkända och yngre än 5 år vid besiktningstillfället, gäller Internationell HTP handling. För Nationell HTP handling gäller enligt: Enligt SBF:s tekniska regler, FIA märkta utan åldersgräns.
Övrigt
Historiska Utskottet, tillsammans med FIA har startat en utredning av ett antal övriga detaljer som enligt uppgifter används men som inte är periodspecifika och eller inte finns med i homologeringshandlingen, exempelvis:
- Stötdämpare, Mc Pehrson och övriga stötdämpare bl.a. justerbara
- Slutväxlar, Bakaxlar & drivaxlar
- Tändsystem & programmerbara fördelare (123ignition)