Headerbild

Kategorier

Klart för Stugun, säsongspremiär iVOC Mekonomen Rallys SverigeSerie 2017

2017-01-24 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

Efter att vintern behagade komma sent i Värmland klev Stugun in som premiärtävling i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally. Riktig vinter i Jämtland gör att förväntningarna är på topp inför premiären. Ett väldigt tufft startfält i VOC Mekonomen Rally borgar för sedvanligt stenhårda sekundstrider. Vem vinner? Och vem försvinner?

På senare år har milda vintrar i Sverige ställt till en hel del problem för vinterrallyn. En vecka före planerad säsongsstart i Torsby gångna helg så ville vintern i Värmland inte riktigt komma igång. Prognoserna sa i det läget dessutom flera plusgrader och regn ett par dygn i följd. Arrangören kunde då inte göra annat än att bita i det oerhört sura äpplet och ta beslutet att ställa in tävlingen.
– I det läget hade jag redan inlett en annan dialog och hade en reservplan som omedelbart sattes i verket. Stugun och deras tävling Z-Trofén återkommer som vinterarrangör i år efter några års paus. Jag visste att där såg förhållandena närmast perfekta ut. Därför är det med stor glädje som vi nu styr kosan mot Jämtland och Stugun. Det gör vi dessutom med stor tacksamhet mot Stuguns MK som med kort varsel kunde klara att välkomna vår stora klass. När anmälan stängde bestod halva startfältet av VOC Mekonomen Rally ekipage, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Högsta elitklass 2017 liknar att sätta foten i ett jordgetingbo
SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally Elit A är alltid en stenhård klass, en av landets allra tuffaste att vinna.
– Med de uppklassningar som skett i år toppat med att vi ser några gamla ”fortåkare” göra comeback så är den redan tuffa klassen ännu tuffare, på papperet jämnare än på mycket länge.

 

Finns det egentligen någon favorit?
– Som det ser ut så skulle man nästan vilja helgardera. Men sett utifrån fjolårsresultat så måste nog uppklassade André Nygren trots allt få bära ett visst favoritskap i premiären. Efter debaclet med rasad koppling i fjolårets final så är det garanterat också en revanschsugen André som kommer till start i Stugun.

 

Men det finns många fler heta seger- och pallplatsspekulanter.
– Niklas ”Nibbe” Nilsson krigar mot klockan redan nu veckan före tävling. Hans bilbygge har blivit försenat och nu gäller det att hinna klart i tid. Det tror jag han gör och han är ett hett namn. Pär ”Pålle” Pålsson är oerhört stabil, vann VinterSerien totalt i fjol och vill självklart vara med. Per Ström är alltid snabb och måste finnas med bland garderingarna. Men ingen ska bli förvånad om svaret ändå är Nils Östgård som gjorde ”prov-comeback” i klassen i Finland i fjol och vann övertygande. Nu kommer han dessutom till start i nybyggd bil. Nisse med ett SM-guld i 2WD hemma på hyllan, då med det stolta efternamnet Fransson, är en stekhet segeraspirant.

Lägre Elitklass nästan lika svårtippad
Tendensen de senaste åren är att VOC Mekonomen Rally Elit B bara blir tuffare och tuffare allt eftersom att säsongen går. Förare utvecklas och hittar ny fart.
– Redan i premiären ser det ut att bli stenhårt. Emil Andersson som klassat upp från C får trots allt stå som favorit i mina ögon. Hans utveckling i fjol var fantastisk, och på slutet av säsongen kom totalsegrarna. Jag tror han tar med sig den goda känslan in i den här säsongen. Simon Erlandsson är jättesnabb, framförallt på snö och is, med det är han en riktig utmanare. Rickard Gustafsson som också är väldigt snabb är ett oskrivet kort på vinterväg, men han kan absolut överraska och Patrik Fredriksson är ytterligare en stark kandidat till topplacering. Eller varför inte uppklassade Fredrik Alin, han är jättesnabb.

 

Isac Nordström i Cupklassen
Cupklassen är näst intill omöjlig att sia om speciellt tidigt på säsongen. Det är här svenska rallytalanger visar sig för omvärlden, det har vi sett i snart tre decennier, senast hette de Emil Bergkvist och Elias Lundberg. Därför händer också oerhört mycket i den här klassen.
– Trots detta vågar jag mig på att spika Isac Nordström i den här otroligt tuffa konkurrensen. Detta helt enkelt för att Isac är ytterligare en talang utöver det vanliga. Det här blir hans första serietävling på noter och jag tror att han kommer att visa klass på en gång.

Men om det är någon som tror att Isac ska kunna defilera till seger så har denna någon totalt fel.
– Främst tror jag det är den toppseedade trion Robin Bäckström, Robert Jacobsson och Kim Mastad som tänker i helt andra banor. Vem som helst av dem kan vinna.

Marcus Jardler till start igen i en serietävling igen.
– Jag vet att Marcus inte gillar att jag skriver detta, han är inte killen som ser begränsningar utan tävlar rakt av på lika villkor. Men, jag bara måste lyfta honom för att jag personligen är så otroligt imponerad. Marcus är rullstolsburen och kör en anpassad bil med handkontroller och automatlåda, såvitt vi kunnat utröna den första någonsin i svenskt rally! Gå gärna förbi i depån och titta på Marcus bil, i projektet då bilen byggdes så var jag förstås inblandad hela vägen och trots detta är jag överraskad över hur otroligt lite som är annorlunda i Marcus bil. Tack Marcus för att du valde VOC Mekonomen Rally. Hjärtligt välkommen till SverigeSerien.

På lördag klockan 11.00 går första start i Stugun och då inleds ytterligare en säsong i VOC Mekonomen Rally, den tjugonionde sedan klassen såg dagens ljus 1989, samma år som Berlinmuren föll! De senaste åren har klassen vuxit ordentligt, och får vi döma av vad vi redan så här tidigt på säsongen känner till om färdiga och pågående bilbyggen tillsammans med nyuppväckta äldre VOC-bilar så kommer vi att växa i år igen. Det är väldigt kul och inte så lite anmärkningsvärt.