Headerbild

Kategorier

Seger för Röjsel i Rally Sweden

2017-02-14 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

Efter en resa bestående av 31 mil specialsträckor i Värmland och Norge kunde Daniel Röjsel tilllsammans med co-drivern Nicklas Edvardsson kliva upp på prispodiet som segrare i klassen för tvåhjulsdrivna bilar med deras Ford Fiesta R2t EcoBoost, för andra året i rad.

VM-deltävlingen Rally Sweden, Svenska Rallyt, lockade återigen hundratusentals åskådare och i årets upplaga var det ingen tvekan om vinterkylan skulle klara att bevara vägarna i tillräckligt gott skick. Totalt kom dryga 40-talet bilar till start i tävlingen varav 6 tvåhjulsdrivna bilar.
-Målet med helgen är först och främst att komma till slutmålet. Tror även att vi kan matcha konkurrenterna i klassen och det hade varit kul om vi kunde försvara segern från 2016. Intressant är också att Oscar Solberg kommer i en exakt lika Ford Fiesta R2t som vi kör, sa Daniel innan starten av rallyt.

Daniel och Nicklas inledde tävlingen med att vara snabbast i RC4 på den första sträckan på Färjestadstravet i Karlstad under torsdagskvällen. På fredag morgon började tävlingen med tre sträckor i Norge, Röjden, Hof-Finnskog och Svullrya med en sammanlagd längd av 6,5 mil. Ekipaget utökade ledningen direkt och fortsatte sedan i samma stil fram tills lunchservicen. På eftermiddagen kördes samma sträckor en gång till och även SS Torsby. På Svullrya tappade de däremot 2 minuter då alla dubb försvunnit ur framdäcken efter några kilometer på den 2,5 mil långa sträckan. Marginalen till konkurrenterna var vid det här laget ändå god och de kunda starta som ledare under lördag morgon.

Efter lördagens tre förmiddagssträckor, Knon, Hagfors och Vargåsen, utökade de ledningen ytterligare trots att Knon blev struken på grund av för hög snittfart i WRC. På Vargåsen jublade de tusentals i publiken när de hoppade hela 36 meter långt på klassiska Colins Crest. Distansen räckte till en delad niondeplats totalt i hopptävlingen, som mest är på skoj för publikens skull.

Eftermiddagen handlade om att inte riskera något och köra smart.

På söndagen återstod två vändor på dryga 2 mil långa Likenässträckan i norra Värmland och den avslutande 16km långa SS Torsby. Motorn i bilen hade börjat förbruka oljan och tappade effekt successivt. Nu handlade det om att ta bilen ändå till mål och det blev en nagelbitare ända in det sista.
-Jag trodde inte att vi skulle komma ända till mål men vi gjorde det! Riktigt kul för mig och alla inblandade och då inte minst servicepersonalen som har gjort ett enormt jobb med att ha sett till att bilen har varit i topptrim inför varje etapp. Att först och främst komma i mål känns hur bra som helst och att ta segern för andra året i rad är en riktigt bra bonus, sa en lättad Daniel efter målgång.

-Denna tävling är helt klart en av höjdpunkterna under året. Det är så häftigt att få visa upp sig inför VM-teamen och all publik ute på sträckor. Det kommer ju folk ifrån hela världen och hejar på en, avslutar Daniel.

 

Totalt slutade de på en 25:e plats och var 3:e bästa svenskekipage. 

 

Efter denna, minst sagt, rejäla genomkörningen är teamet laddade för att ta sig an den andra deltävlingen i Rally-SM, Östersund Winter Rally, om knappt två veckor.