Headerbild

Kategorier

Poängjakt på hög höjd för Tidemand i Rally Mexico

2017-03-06 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Efter den storstilade segern inför hemmapubliken i Rally Sweden är Pontus Tidemand i delad ledning i WRC 2-mästerskapet. Nu väntar en ny utmaning när han i helgen gör debut i Rally Mexico.


Pontus Tidemand har tagit sikte på världsmästartiteln i WRC 2 och fick den bästa tänkbara starten på årets säsong när han infriade alla förhoppningar i den svenska VM-deltävlingen. Vinst och full pott i poäng placerade honom i delad ledning efter hans första tävling av sju nominerade som ingår i mästerskapet.
- Segern i Sverige var bland det största hittills i min karriär och en helt fantastisk känsla, säger Pontus. Jag vet vad jag vill och det här sporrar och motiverar mig otroligt mycket inför det som komma skall. Vi har förutsättningarna på vår sida för att lyckas hela vägen i år och nu gäller det att inte lämna något åt slumpen och ge maximalt i varje tävling.

Även om Pontus körde för årets första WRC 2-poäng i Rally Sweden så inledde han och kartläsaren Jonas Andersson sin säsong med en stark fjärdeplats i Rally Monte Carlo, en tävling som Pontus deltog i för första gången. Nu väntar nästa debut - den här gången i en annan världsdel i unika förhållanden. Rally Mexico är årets första grusrally, men långt ifrån ett "vanligt" grusrally.

Rally Mexicos spelplan är bergskedjorna Sierra de Lobos och Sierra de Guanajuato och tävlingen når VM-seriens högsta höjder med 2746 meter över havet som topp. Den tunna luften på så hög höjd reducerar motorernas kraft med 20 procent och det kräver en prestation med det lilla extra från såväl team som förare. Teamet jobbar för att få mesta möjliga ut av bilen medan förare och co-drivers måste ha perfekta noter och det är av större vikt än normalt att undvika misstag. Minsta tabbe är kostsam eftersom den mindre effekten i motorn gör att det tar längre tid att få upp farten igen.
- Alla nya erfarenheter är bra erfarenheter och  det här blir en häftig upplevelse, säger Pontus. Det är ett långt rally som skiljer sig från de övriga och noggranna föreberedelser och full koncentration är ett måste. Däckval och inställningar är också viktigt och där hoppas jag ha en fördel eftersom min kartläsare har tävlat här många gånger tidigare. Den höga höjden blir en ny utmaning men jag räknar med att hinna vänja mig vid den innan start.

Ytterligare en av Mexikos svårigheter är temperaturerna som kan ligga runt 30-strecket vid den här tiden på året. Värmen påverkar och kräver mer av bilarnas komponenter men sätter även press på förarna som ska prestera i en cockpit som kan bli upp till 50 grader varm. Grusvägarna i sig är också en utmaning med tuff terräng och en yta som tenderar att bli extra uppruggad inför det andra varvet på sträckorna.

Rallyts bas är belägen i Mexikos femte största stad León men starten går på torsdag kväll i Mexico City och följs av en publiksträcka mitt i stadens centrum där 200 000 åskådare väntas. Fredagens sträckor hålls i området kring Guanajuato medan lördagens och söndagens sträckor ligger närmare värdstaden. Totalt omfattar rallyt 370,46 km som är uppdelade på 19 sträckor, däribland den monsterlånga El Chocolate på hela 54,90 km.
- Vi är hundraprocentigt redo att ta oss an det här. I och med att det här är min första gång i Mexiko vet jag inte exakt vad som väntar i praktiken, men vi ska prova att gå för seger. Målet är att få med oss så mycket poäng som möjligt och stärka vår position i mästerskapet. Det mesta av säsongen är kvar och varje poäng är viktig så här i början för att få slagläge när upplösningen så småningom närmar sig, avslutar EVEN Management och SKODA MotorsportsPontus Tidemand.

Mer information om VM-serierna i rally finns på www.wrc.com