Joel Eriksson försiktigt optimistisk inför säsongens första stadslopp
2017-05-17 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSEn stark inledning på säsongen har placerat Joel Eriksson högst upp i toppen av tabellen i Europamästerskapet för Formel 3. I helgen fortsätter kampen om värdefulla poäng.
Till helgen väntar de trånga gatorna i franska Pau - och den svenske mästerskapsledaren är jagat villebråd inför årets första stadslopp.
En poäng - det är vad Erikssons övertag över närmaste konkurrenten Lando Norris (GBR) skrivs till just nu. Ytterligare 27 poäng bakom skuggar tredjeplacerade Callum Ilott (GBR), i en kamp där topptrion så här långt har delat på segrarna i de sex race som körts med två triumfer vardera.
I helgen fortsätter alltså EM-striden i sydfranska Pau, där säsongens första stadslopp nu står för dörren. För 12 månader sedan var det här - på de pittoreska gatorna vid Pyrenéernas rand - som Joel Eriksson för allra första gången tog sig an en stadsbana, och upplevelsen har satt sina spår i minnet.
- Det ska bli kul att komma tillbaka till Pau, säger Joel Eriksson. Det är en svår bana - tight och teknisk - och jag lärde mig otroligt mycket när vi var där i fjol. Det finns verkligen inga utrymmen för misstag och jag upptäckte dessutom att kurvorna är mycket mer doserade än man kan tro. Det gäller att använda det till sin fördel och placera bilen precis rätt i varje sväng. Det är en stor utmaning, men fantastiskt roligt.
Eriksson fick med sig en sjätteplats som bästa resultat från de tre race som kördes i Pau 2016, och avrundade helgen som bäst placerade rookie i söndagens avslutande heat - som bär den formella titeln "Grand Prix de Pau".
Den 18-årige skåningen kompletterade senare sin erfarenhet av gatlopp med en första start i Formel 3-VM i kinesiska Macau - allmänt betraktad som en av världens absolut mest utmanande racerbanor - i november månad.
- Det har hänt mycket under det här året, och jag har definitivt utvecklats som förare på alla områden, avslutar Eriksson. Jag är säker på att jag kommer vara snabbare i Pau i år än jag var i fjol, men sedan är frågan hur långt det räcker. Jag har inte presterat några toppresultat på stadsbanor ännu - jag var ny i både Pau och Macau förra året och saknade erfarenheten då - så det är fortfarande ett steg jag måste visa att jag kan ta. Som ledare av mästerskapet siktar jag förstås på seger, men det kommer inte att bli lätt.
Pau-banans tighta karaktär innebär att omkörningar är i det närmaste omöjliga att genomföra, vilket sätter extra stor vikt på de två tidskval där startuppställningen till helgens tre race formeras. För att skapa så sportsliga förutsättningar som möjligt kommer F3-fältet den här helgen därför att delas in i två kvalgrupper. För mer information om det unika kvalformatet som väntar Eriksson och hans rivaler i Frankrike, vänligen se följande länk: http://www.joelerikssonracing.com/grand-prix-de-pau-kvalgrupper/
FIA F3 European Championship | Rd. 3
Pau (Frankrike)
Alla angivelser avser svensk tid
Fredag 19/5
Fri träning 1: 10.15-10.55
Fri träning 2: 11.00-11.40
Kval 1: 15.25-16.10
Lördag 20/5
Race 1: 11.10-11.45
Kval 2: 15.35-16.15
Söndag 21/5
Race 2: 10.40-11.15
Race 3: 16.00-16.35
TV/livestream
Alla säsongens race streamas live på www.fiaf3europe.com/live och www.joelerikssonracing.com. Under dagarna direkt efter varje deltävling sänder dessutom Eurosport ett specialproducerat highlights-program. Loppen sänds inte på TV i Sverige, men visas alltså på streaminglänkarna ovan.
Live timing
Officiell tidtagning finns tillgänglig i realtid på www.fiaf3europe.com/live för samtliga pass under hela säsongen.