Headerbild

Kategorier

Ny miljö väntar Jimmy Eriksson på goda svenska jaktmarker

2017-06-02 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Det sägs att tiden går fort när man har roligt. För Jimmy Eriksson har den i det närmaste sprungit förbi så här långt under 2017.

Det har efter en framgångsrik inledning på säsongen redan har blivit dags för halvtid för Eriksson i Blancpain GT Series.  

Med tre pallplatser på fyra racehelger har Eriksson med besked etablerat sig som ett av toppnamnen i världens största GT-mästerskap, sin rookiestatus till trots. På brittiska Silverstone för tre veckor sedan kom Tomelilla-pågen exceptionellt nära en första seger, och i helgen fortsätter säsongen med den femte av totalt tio deltävlingar när mästerskapet når belgiska Zolder - en bana som Eriksson aldrig tidigare besökt.
 - Det har gått väldigt bra så här långt, och det ska bli kul att komma till Zolder den här helgen, säger Jimmy Eriksson. Det är en ny bana för mig och den verkar ganska tight och trång. Jag tror dock inte att den blir särskilt svår att lära sig; jag har kört den i teamets simulator och den känns ändå relativt simpel. Förhoppningsvis kan vi vara med och slåss i toppen ännu en gång - det är målet.    

Zolder-banan må vara en ny bekantskap för Eriksson, men saknar långt ifrån tradition. Anläggningen stod klar redan 1963, och arrangerade sedan Belgiens Grand Prix för Formel 1 vid tio tillfällen mellan 1973-1984.

Under den perioden kom banan dessvärre att förknippas med den olycka som kostade mytomspunne Gilles Villeneuve livet 1982 - men Zolder fick också en mycket speciell plats i den svenska motorsporthistorien. 1977 års upplaga av F1-tävlingen vanns nämligen av helsingborgaren Gunnar Nilsson före Niki Lauda, med Ronnie Peterson på tredje plats. Det är fortsatt den enda gången genom tiderna som två svenskar stått på pallen samtidigt i Formel 1.

Nu, 40 år senare, hoppas Jimmy Eriksson åter få den blågula fanan att vaja över Zolder.  

Helgens tävlingar ingår i Blancpain GT Series interna Sprint Cup-mästerskap, som inhyser de kortare av säsongens race (samtliga Sprint Cup-lopp körs över en timme). Det innebär att Eriksson den här helgen bildar par med österrikaren Dominik Baumann i HTP Motorsports Mercedes-AMG GT3 #86.

Totalt är 32 bilar anmälda till helgens tävlingar, som inleds med fri träning på fredag och fortsätter med kval och kvalrace på lördag. Det avslutande huvudloppet körs kl. 15.30 på söndag.