Joel Eriksson till Budapest i delad EM-ledning
2017-06-15 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSUnder säsongens första nio race i Europamästerskapet för Formel 3 har maximala 225 poäng stått på spel. Ändå är det helt jämnt i kampen om den åtråvärda titeln.
Joel Eriksson delar just nu den sammanlagda ledningen med britten Lando Norris, när nästa kapitel i berättelsen om en dramatisk EM-strid ska skrivas på ungerska Hungaroring.
Sverige mot Storbritannien, Eriksson mot Norris, 139 poäng mot 139 poäng. Det är situationen allra högst upp i FIA F3 European Championship-tabellen inför helgens sammandrabbningar utanför Budapest – men det finns fler som skuggar inte långt där bakom.
Tyske Maximilian Günther är trea totalt, bara två poäng efter ledarduon, medan fjärdeplacerade Callum Ilott (GBR) i sin tur återfinns ytterligare 28 poäng från spets. Eriksson, den ende föraren i fältet som har vunnit race vid alla säsongens deltävlingar så här långt, är beredd på ännu en jämn match.
- Det kunde onekligen inte vara jämnare än vad det är just nu, men det är inget som stressar mig, säger Joel Eriksson. Jag gillar kampen – det är ju det racing går ut på. Jag känner mig trygg i min körning, jag vet att teamet jobbar stenhårt för att hela tiden förbättra bilen, och mer än så kan vi inte göra. Jag ser fram emot helgen och målet är förstås att fortsätta på den inslagna vägen och vinna så många race som möjligt.
Hungaroring var en av två banor, tillsammans med österrikiska Red Bull Ring, som arrangerade vårens försäsongstester. Eriksson fanns regelbundet med i toppen under de två testdagarna på den knixiga Formel 1-anläggningen, och körde också hem en pallplats vid fjolårets F3-tävlingar på den 4.381 km långa banan i Mogyoród utanför den ungerska huvudstaden.
- Hungaroring är en bana jag känner till väl, avslutar Eriksson. Vi var snabba där redan förra året, och testerna i våras kändes också väldigt bra. Jag gillar banor som är tekniska och som kräver att man tänker till lite. Om vi bara träffar rätt med inställningarna, vilket har visat sig vara lite lurigt på den här banan sedan den asfalterades om förra året, är jag säker på att vi kan göra ett riktigt bra resultat igen.
Tävlingarna i Ungern markerar första gången den här säsongen som Formel 3-EM tävlar sida vid sida med den tyska standardbilsserien DTM, där Eriksson agerar reservförare åt BMW-teamet. Eriksson kommer under helgen att genomföra en rad uppdrag åt den bayerska biltillverkaren, och bland annat köra deras DTM Race Taxi där VIP-gäster skjutas runt banan i nära nog tävlingsfart.