Headerbild

Kategorier

Rosenqvist redo för världens största långlopp

2017-06-16 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Från en förlösande första Formel E-seger i Berlin till en av motorsportens absoluta klassiker, det är snabba men trevliga kast för Felix Rosenqvist just nu.

Bara dagar efter triumfen på Tempelhof vänder smålänningen nu blicken mot Frankrike, och mot sin första start i en av världens allra största racingtävlingar: 24-timmars i Le Mans.
 
Det mytomspunna loppet, där människa och maskin pressas till det yttersta under årets mest fartfyllda dygn, kördes för första gången 1923 och avgörs den här veckan för 85:e gången i ordningen. Rosenqvist gör alltså sitt första framträdande i tävlingen, där han representerar det fransk-amerikanska teamet DragonSpeed i en ORECA 07 Gibson (#21) i näst snabbaste klassen LMP2. 25-årige Rosenqvist delar bil med landsmannen Henrik Hedman (49) och rutinerade Ben Hanley (GBR, 32).

LMP2: Formel E-tätt i loppets största klass
Totalt är 60 bilar anmälda till årets upplaga av Le Mans 24-timmars, varav 25 i LMP2-kategorin – som tack vare ett kostnadseffektivt och konkurrenskraftigt reglemente därmed är den största av de fyra tävlingsklasserna.
 
Bland Rosenqvists rivaler i LMP2 finns tre av hans ordinarie Formel E-konkurrenter (brasilianaren Nelson Piquet Jr. samt fransmännen Nicolas Prost och Jean-Éric Vergne), men också andra välkända namn som Rubens Barrichello (BRA), Vitaly Petrov (RUS), Bruno Senna (BRA) och Karun Chandhok (IND).
 
Bilarna i LMP2 är, precis som dem i den snabbaste klassen LMP1, så kallade prototyper. I LMP2 tävlar dock uteslutande privatägda team, medan LMP1 domineras av fabriksstödda satsningar från Toyota och Porsche. På startlinjen i LMP1 finns för övrigt ytterligare fyra Formel E-förare i form av Sébastien Buemi (SUI), Stéphane Sarrazin (FRA), Mike Conway (GBR) och José María López (ARG).
 
LMP2-bilarna har ungefär 600 hästkrafter och väger 930 kg, att jämföra med uppemot 1000 hästkrafter och 875 kg i LMP1.
 
Vid sidan av de två prototypklasserna tävlar också två olika kategorier för GT-bilar i Le Mans.
 

Mystiken på Circuit de la Sarthe
 Le Mans 24-timmars körs på den 13.629 km långa banan Circuit de la Sarthe, som till allra största del utgörs av vanliga vägar i stadens södra utkant. Utmaningarna och fallgroparna är många, med berömda kurvor som Tertre Rouge, Arnage och de snabba Porsche-svängarna.
 
Varvets allra mest ikoniska del är kanske ändå den beryktade Mulsanne-rakan, där bilarna når farter på över 330 km/h (i LMP2).