Ouppklarade affärer för Joel Eriksson när han återvänder till Nürnberg
2017-06-28 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSFör mer eller mindre exakt ett år sedan var Joel Eriksson på väg mot karriärens första Formel 3-seger när han, i ledning, torpederades av en konkurrent och tvingades bryta.
I helgen återvänder den 18-årige BMW-junioren till platsen där det hände - Norisring-banan på de breda gatorna i tyska Nürnberg - för att slutföra det han påbörjade; och han gör det som ledare av årets Europamästerskap.
- Norisring är ouppklarade affärer för mig, säger Joel Eriksson. Jag har inte glömt det som hände där förra året och jag kan lova att det sporrar mig fortfarande. Jag vill ha ett finare minne från den här banan och det är det jag ska försöka skapa i helgen.
Efter att ha slutat tvåa totalt i det tyska Formel 4-mästerskapet 2015 avancerade Eriksson i fjol till Formel 3 och EM-serien FIA F3 European Championship. Den första pallplatsen kom redan vid premiären på franska Paul Ricard, men det var när mästerskapet nådde Norisring under midsommarhelgen som skåningen var på väg mot sitt stora genombrott - en första seger i formelbilsvärldens mest klassiska karriärklass.
Eriksson tog sig upp i ledning i det första av helgens tre race via en avancerad omkörning på utsidan av blivande mästaren Lance Stroll (som sedermera avancerade till Formel 1 där han körde hem sin första pallplats vid Azerbajdzjans Grand Prix så sent som i söndags), och kontrollerade sedan loppet från ledarposition.
Då, ungefär halvvägs in i tävlingen, raserades plötsligt allt. Bakomvarande Callum Ilott tappade kontrollen över sin bil under inbromsning till den tighta Grundig-hårnålen, och drog rakt in i bakvagnen på Erikssons Team Motopark-Dallara - som ådrog sig så pass stora skador att loppet omedelbart var över.
Eriksson tvingades senare också att bryta helgens avslutande race efter ännu en påkörning, och minns tillbaka på några emotionella dagar på den snabba stadsbanan.
- Det var definitivt en erfarenhet jag helst hade velat vara utan, men nu blev det som det blev och jag lärde mig samtidigt mycket av det, fortsätter Eriksson. Det var extremt tufft där och då, men det har lärt mig att ta motgångar och att uppskatta framgångarna ännu mer. Jag ser fram emot att komma tillbaka till Norisring; vi skulle ha vunnit där redan förra året och jag vet att jag är en bättre förare nu än jag var då.
Erikssons första F3-seger kom till slut bara några veckor efter besvikelsen i Nürnberg, på Spa-banan i Belgien, och följdes kort därefter upp med en triumf i det fristående storloppet Masters of Formula 3 i Nederländerna.
Sedan dess har Joel Eriksson etablerat sig som mannen att slå i Formel 3-depån, med segrar vid samtliga årets första fyra EM-deltävlingar - den senaste på ungerska Hungaroring för två veckor sedan. Inför helgens begivenheter på Norisring anför Tomelilla-sonen nu mästerskapet fem poäng före Maximilian Günther, med Ilott som trea ytterligare 16 bakom.
- Efter den här helgen har vi klarat av halva säsongen, och det vore skönt att leda mästerskapet då, avslutar Eriksson. Målet är att dryga ut ledningen ytterligare, men man vet aldrig på Norisring. Det är en ganska simpel bana och det kommer bli extremt jämnt i framför allt kvalen, så det gäller att ha hundradelarna på sin sida. Det blir lätt lite chansartade race och ofta en hel del säkerhetsbil, men det är bara att ge allt och tackla alla situationer som uppstår.
Joel Eriksson är den vinstrikaste föraren hittills i årets upplaga av FIA F3 European Championship, med fyra segrar. Ilott och Günther har tre vardera.