Nostalgia Racing Days på Mantorp Park
2017-08-22 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSFör fjärde året i rad stod MK Scandia bakom tävlingen Nostalgia Racing Days & Classic Car Show på Mantorp Park. I år hade man lockat närmare 300 utställare som visade upp sina fina bilar i depån. De fick även köra ett ärevarv på banan! Musikkåren underhöll och stämningen var på topp, trots blåst och en och annan regnskur. Racerhistoriska klubben körde sin fjärde tävlingshelg för året och vi fick även se några race med de populära Legendsbilarna.
Formelbilsklasserna var stora denna gång och Formel Vee mönstrade så många bilar att de fick flytta över dubbelförgasarbilarna till Formel Ford. Thomas Marklund var tillbaka i gammal god form och det innebar att ingen kunde följa hans tempo. Bakom honom kämpade Johan Lund och årets uppstickare, Jimmy Carlstedt, om placeringarna. Marklund vann första racet före Lund och Carlstedt. RHK´s ordförande Hans Hillebrink gjorde comeback efter sin skada i våras och han slutade på fjärde plats. Andra racet blev minst lika intensivt. Marklund höll undan och vann före Carlstedt och en ny uppstickare vid namn Pontus Bencsik! I B-klassen var Anders Bertilsson klart snabbast och vann båda racen.
I Formel Ford startade veteranen Henrik Hansson från pole, men fick det snart hett om öronen. Henry Sandblom klev fram och vann före årets nykomling Nicklas Nilsson, som debuterade i klassen så sent som i Karlskoga. Hansson slutade trea. I andra racet vann Sandblom igen före Nilsson medan tredjemannen var en annan veteran i klassen som heter Björn Otterberg. Både Hansson och Otterbergs framgångar är ett tydligt bevis på att man inte behöver ha en nyare bil för att hänga med i klassen, som spänner över perioden 1967-1990.
1000cc Cupen lockar alltid många deltagare och de bjuder på mycket spänning på banan, även om det inte går så fort jämfört med andra klasser. Mattias Ståhlberg gör ett inhopp då och då och denna gång var ett sådant tillfälle. Ståhlberg har visserligen lagt många varv i långlopp genom åren, men att bara hoppa in är alltid svårt oavsett klass. Han gjorde det med bravur och vann direkt i årets första framträdande! Per Skårner var 1.5 sekunder efter. Torbjörn Andersson är årets utropstecken i klassen och han slutade trea. Till andra racet lämnade Mattias Ståhlberg över ratten till sin lillebror Tobias, men de fick något fel på bilen så att de missade lineupen och fick starta från depån i stället. Per Skårner gick mot en klar seger, men på sista varvet började motorn missa och Torbjörn Andersson kom allt närmare. På upploppet var Andersson i kapp, men han missbedömde Skårners låga hastighet. Andersson vejde i sista stund och fick en sladd som han ej klarade att parera. Han gick därför med full kraft med sidan först in i betongmuren. – Jag missbedömde situationen och gjorde en manöver som jag ej klarade att reda ut. Det var helt och hållet mitt fel att jag kraschade in i muren, sa Andersson. Skårner vann racet och Andersson rullade över mållinjen som tvåa. Jan Gunleik Kilen tog tredjeplatsen. En vilt spurtande Tobias Ståhlberg tog sig ända upp till fjärdeplatsen. Han hade tredjeplatsen inom synhåll, men det räckte inte riktigt.
I det nyaste standard & GT-heatet, för bilar mellan 1972-1990, fick vi se en duell mellan Rolf ”Myggan” Nilsson och Bo Warmenius. Jimmy Dahlgren gjorde sitt årliga besök i RHK och planterade sin Mercedes djupt i lecakulorna i Mjölbysvängen! Det blev en besvärlig och tidsödande bärgning som pågick under hela racet. ”Myggan” och Warmenius visade mycket stor hänsyn och bromsade ned farten ordentligt varje varv när de passerade bärgningsområdet. En extra stor eloge vill jag ge till Warmenius som bromsade exakt lika mycket som ”Myggan” och de bibehöll därför samma avstånd mellan sig varje varv de passerade bärgningsområdet. ”Myggan” avgick med segern före Warmenius och Gunnar Arestav. Vi fick se en intensiv duell även i andra racet, men här överraskades förarna av en liten regnskur som gjorde banan såphal. 250 hästkrafter och breda slicks är inte rätt medicin när det kommer regn på en racerbana. Men det är inga duvungar som hanterar dessa bilar. Warmenius är en erfaren rallyförare och ”Myggan” skördade stora framgångar i rallycross förr i tiden. Regnet var därför inget som oroade de båda. I praktiken visade det sig att Warmenius lyckades bäst när förhållandet var som sämst. Han byggde upp en lucka till ”Myggan”, som denne inte orkade ta ikapp när det blev torrt igen. – Mina däck blev tydligen mycket halare än Warmenius i vätan idag, konstaterade ”Myggan”. Warmenius vann före ”Myggan” och Gunnar Arestav.
Nu återstår endast finalen för RHK som körs i Falkenberg i mitten av september.