Karting: Redogörelse för däcksupphandlingen
2017-09-21 i Karting / Nyheter
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSKartingutskottet (KU) ger följande information gällande däcksupphandlingen för åren 2018–2020 i de nationella och internationella klasserna.
Upphandlingen har bedömts på ett strikt och matematiskt sätt som hela tiden haft de tävlandes bästa för ögonen.
Vi har genomfört däcktester på de däck som offererats från anbudsgivarna. Vi har valt följande kriterier för våra beslut:
• Funktion
• Hållbarhet
• Pris
• Service och support
• Leveransgaranti
• Kvalitetsgaranti
• E-handel
• Reklamationshantering
Testerna har visat att däcken som offererats i de nationella klasserna skiljer sig i funktion, hållbarhet, hastighet och pris.
För Cadetti, Formel Micro samt Formel Mini offererades torrdäck Vega Cadetti, Maxxis Rookie samt Bridgestone YJL.
Maxxis Rookie torrdäck hade stor ökning av varvtid från nytt till efter cirka 60 varv. Maxxis prestanda och funktion tog slut vid 110 varv då de tappat över en sekund sedan nytt.
Bridgestone torrdäck YLJ tappade succesivt under testperioden, men inte så mycket men efter 145 varv så hade skillnad mellan nytt och begagnat torrdäck blivit för stort för att kunna fortsätta testerna.
Vega Cadetti torrdäck var överlag ett långsammare däck som ställde mer krav på föraren att använda broms och köra mjukt för att få med sig fart ur kurvorna. Efter 200 varv uppmätte vi ingen förändring av varvtider och slitagevarnarna visade på ett slitage om 0,5 mm av de 5 mm som fanns tillgängliga. Det fanns då mycket fler varv att köra och däcket var helt oslagbart när det kommer till slitage.
Testerna visar att vi bör använda torrdäck Vega Cadetti för klasserna Cadetti, Formel Micro samt Formel Mini.
För Junior 60 så offererades torrdäck LeCont LH05, Bridgestone YJL samt Maxxis Rookie. Dessa torrdäck testades samtidigt som Cadetti/Formel Micro/Formel Mini däcken så den tillkommande informationen här är testdata för LeCont.
LeCont presterade jämnt från start till slut, snabbaste tiderna innan vi avslutade testet. Då hade torrdäcken körts i 135 varv och jämnheten över tid var bättre än Bridgestone.
Totalt kördes över 600 varv över två dagar. Slutsats av testernas utvärdering i dessa klasser blev följande: Vi har beslutat att använda torrdäck Vega Cadetti för Cadetti, Formel Micro och Formel Mini för att få ett däck med god jämnhet bäst totalekonomi och köregenskaper som utbildar förarna. För Junior 60 så var torrdäck LeCont LH05 det däck som var jämnast över tid och förarnas önskemål för kommande avtals period.
Testerna visar att vi bör använda torrdäck LeCont LH05 för klassen Junior 60.
För klasserna Junior 125 och Senior 125 så offererades torrdäck LeCont LH03, Maxxis SLR.
Torrdäck Maxxis SLR: Från tidskörningssimulering till pass två (2) ökade varvtiderna med c:a 0,5 sekunder. Vid pass fem (5) så ökade tiderna ytterligare. Däcket är cirka 1,3 sekunder långsammare än LeCont LH03.
Förarfeedback: Dåligt bromsgrepp, överstyrt samt sämre körkänsla än begagnade LeCont.
LeCont LH03: Jämna tider under samtliga pass, dagens snabbaste kom under pass fyra (4) efter cirka 40 varv för dessa däck.
Förarfeedback: Bra överallt, bra balans, bra grepp och ett roligt däck att köra.
Vega XH Option: Jämna tider, cirka (en) 1 sek långsammare än LeCont.
Förar-feedback: Lite sämre balans än LeCont LH03 med tidigare bromspunkt men bra grepp.
Testerna visar att vi bör använda torrdäck LeCont LH03 för klasserna Junior 125 och Senior 125.
För klassen OKJ så offererades torrdäck Maxxis MAF1, torrdäck Vega XH Option samt torrdäck Bridgestone YNB.
Maxxis MAF1: Bästa tid på varv tre (3) vid tidkörning, sedan drastiskt dropp med upp till 0,7 sekunders ökning. Samma resultat under nästa pass, tidsdifferensen består och de är snabbast varv tre (3).
Förar-feedback: Först jämnt sedan försvann greppet bak och de blev svårkörda med väldigt dålig balans. Inte ett roligt däck att köra.
Bridgestone YNB: Varvtiderna var jämna under testet.
Förarfeedback: Däck med mycket fäste, kräver mycket motoreffekt då det gick tungt.
Vega XH Option: Jämna tider, ca 1 sek långsammare än övriga.
Förar-feedback: Lite sämre balans och tidigare bromspunkt men bra grepp.
För klassen OKJ så är det önskvärt att differentiera varvtider från OK varför ett något hårdare torrdäck är att förorda och där har Vega XH Option visat sig vara det bästa valet.
Testerna visar att vi bör använda torrdäck Vega XH Option för klassen OKJ.
För klasserna OK och KZ2 så offererades torrdäck Maxxis MAF1, Vega XM Prime samt Bridgestone YNB.
Vega XM Prime: Bästa tid på varv tre (3), dock jämna tider de följande varven. Pass två (2) så tappades det cirka 0,2 sekunder.
Förarfeedback: Överstyrt med dåligt grepp bak, dock bra grepp första 3-4 varven.
Maxxis MAF1: Bästa tid på varv tre (3) vid tidkörning, sedan drastiskt dropp med upp till 0,7 sekunders ökning. Samma resultat under nästa pass, tidsdifferensen består och de är snabbast varv tre (3).
Bridgestone YNB: Bästa tid varv fyra (4) sedan jämnt de följande varven. Pass två (2) endast 0,1 sekunders differens på bästa tid mot tidskörning. Bästa tid kom under efter cirka sjuttio (70) varv.
Förarfeedback: Väldigt förlåtande däck med bra balans, lämpar sig väl i motorstarka klasserna.
För klasserna OK och KZ2 så är Bridgestone YNB det däck som utmärker sig i prestanda och livslängd och är därmed testfavoriten i denna klass.
Testerna visar att vi bör använda torrdäck Bridgestone YNB för klasserna OK och KZ2.
KU har under åren följt både internationella och nationella tävlingar och tagit del av information från förare, rörelsen och team hur de olika däckstyperna fungerar för våra beslut.
När vi avvägt testresultat, priser, rekryteringssatsningar samt stöd till förare vid SM/RM, Karting On Tour så står det klart att testresultatens rekommendationer även blir det slutliga valet av däckstyper och leverantörer:
Ward J Motor AB samt WRICA AB blir de leverantörer som valts efter att vi granskat och analyserat de olika offerterna som kommit oss tillhanda.
När det gäller SM/JSM/RM/JRM och inbjudningsklasser har vi mycket klart redogjort att vi arbetar målmedvetet för att få fler deltagare till vårt mästerskap. Vi ser en fortsatt positiv trend de senaste åren med fler deltagare.
• Avtalet som är överenskommet med Ward J Motor AB och WRICA AB ger varje deltagare med svensk kartinglicens till SM/JSM/RM/JRM/NEZ och inbjudningsklasser 1,5 set torrdäck/slicks utan kostnad under hela avtalsperioden.
• Däck som är CIK-FIA klassade skall vara av gällande homologering, vilket innebär att de uppdateras till ny version vid ny homologeringsperiod.
• Marknadsföringsstöd: Ward J Motor AB samt WRICA AB tillhandahåller varsin trailer med 2st kompletta Cadetti/Formel Micro, 1 st komplett J60, 1 st komplett J125, 1 st komplett S125 samt 1 kit med reservdelar.
Detta innebär att vi ska genomföra en ny omgång av Karting on Tour 2018-2020.
Däckreglementet för nationekll och internationella klasser finns här på kartingens regelsida.