Rosenqvist tillbaka i Macau för ny VM-utmaning
2017-11-16 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSIngen annan plats har gjort ett sådant avtryck i Felix Rosenqvists karriär som Macau, den kinesiska spelmetropolen en knapp timmes båtfärd från Hong Kong.
Med två segrar i stadens legendariska Formel 3-race hör Rosenqvist till tävlingens mest framgångsrika förare genom tiderna – och i veckan är smålänningen tillbaka i den före detta portugisiska kolonin för att inleda ett nytt kapitel i VM för GT-bilar.
Årets upplaga av Macau Grand Prix markerar en nystart på välkänd mark för Rosenqvist. Efter att ha ställt upp i F3-loppet på stadens gator varje år mellan 2010-2016 – med två andraplatser (2012, 2016) och två segrar (2014, 2015) som resultat – sadlar 26-åringen nu om med en satsning på det VM-klassade sportbilsloppet FIA GT World Cup, som liksom F3-racet kommit att bli en av huvudattraktionerna på Macau-programmet.
Rosenqvist kommer till start i en Ferrari 488 GT3 (startnummer 63) anmäld av det amerikanska teamet Scuderia Corsa. Stallet grundades 2013 och tar sig an Macaus beryktade Guia Circuit för första gången. Det Los Angeles-baserade teamet har vunnit GTD-klassen i amerikanska IMSA WeatherTech SportsCar Championship de senaste två åren, och tog också hem segern i GTE-Am-kategorin vid 24-timmarsklassikern i Le Mans 2016.
För motståndet i helgen står några av världens snabbaste och mest meriterade förare, specifikt handplockade av sina respektive uppdragsgivare. Totalt har åtta av fältets 20 anmälda förare vunnit race i Macau, varav fyra – Rosenqvist, Daniel Juncadella, Lucas di Grassi och DTM-stjärnan Edoardo Mortara – i Formel 3.
Rosenqvist är ende Ferrari-förare i startuppställningen, som också inkluderar fabrikssatsningar från Porsche, BMW, Audi, Mercedes, Honda och Lamborghini.
- Jag är väldigt förväntansfull inför det här, säger Felix Rosenqvist. Det känns häftigt att komma tillbaka hit till Macau med en känsla av att slå ur underläge – det var länge sedan. Jag har kört här många gånger tidigare, men detta blir ändå något helt nytt. Den kombinationen känns spännande.
Rosenqvist är en av bara tre förare genom tiderna att vinna F3-klassikern i Macau två gånger (de andra två är Mortara, alltså en av helgens GT-konkurrenter, och António Félix da Costa). Historiken må tala för svenska segerchanser, men Rosenqvist själv är medveten om att utmaningen som väntar i Kina är stor.
- GT-bilen kommer att kräva en helt annan körstil och andra bromspunkter än Formel 3, så jag räknar med att i princip behöva lära mig banan på nytt, fortsätter Rosenqvist. Dessutom blir det första gången jag tävlar med Ferrarin över huvud taget, och mitt enda GT-lopp på världsnivå på hela säsongen. En enorm utmaning, men jag ska göra mitt bästa. Det blir fantastiskt kul!
Rosenqvist, som huvudsakligen huserar i formelbilsmästerskapen Formel E och Super Formula, har hittills under 2017 inte genomfört någon tävling i internationella GT-sammanhang. Två gästspel hemma i svenska enhetsserien Porsche Carrera Cup Scandinavia, där Rosenqvist som inhoppare vann både på Ring Knutstorp och i Anderstorp, är alltjämt det enda han kan tillgodoräkna sig vad gäller erfarenhet av biltypen den här säsongen.
Upplägget för GT-tävlingen i Macau påminner mycket om det som Rosenqvist blivit van vid från tiden i Formel 3. Förarna tar banan i besittning för första gången under ett inledande träningspass på torsdag, innan fredagens aktiviteter tillägnas ytterligare en träning samt det viktiga tidskvalet. På lördag körs, precis som i F3, ett så kallat Kvalificeringsrace som i sin tur avgör startuppställningen till söndagens direkt avgörande finalrace.
Både lördagens och söndagens heat och direktsänds på Viasat Motor.