Information från Historiska Utskottet
2017-11-30 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSFörtydligande om Officiella Meddelande från HU:
Eftersom det finns en missuppfattning att HU skriver egna regler i Sverige så vill vi härmed dementera det, HU:s roll är att förvalta Appendix K i Sverige åt FIA, vi gör förtydligande eftersom man avviker från Appendix K och använder detaljer som ej är enligt FIA:s regler. Om reglerna ändras så ändras dom på bilarna som finns i Sverige.
Spacerplattor:
Spacerplattor mellan fälg och hjulnav för att skapa frigång för däcken är ej tillåtna i Appendix K och har aldrig varit om dom inte är homologerade. När det gäller Spacerplattor så kommer vi automatiskt in på nästa punkt i detta Officiella Meddelande, bilen spårvidd, se nedan.
Exempel:
Spacerplattor finns i flera utförande, en del skruvas fast i hjulnavet istället för fälgen och i spacerplattan sitter nya bultar till att montera fast fälgarna på. Andra spacerplattor ligger löst mellan fälg och hjulnav, gemensamt för alla varianter som finns är att dom är förbjudna att använda om dom ej är homologerade.
Spårvidd & Fälgar:
Spårvidden anges antingen i homologeringshandlingen annars gäller verkstadshandbokens angivna spårvidd. Toleransen för spårvidden vid mätning är 1% enligt Appendix K:s regler.
Från Period G2 t.o.m Period I är fälg/spårvidd fri i Grupp 2/4 men ej i Grupp 1/3.
I Period J1 & J2 i Grupp A är fälg/spårvidd fri, fälgdiametern får ändras med max plus/minus 2". Gemensamt för alla Perioder ovan är att man måste bevisa att det använts under perioden.
Exempel:
1: Byte av fälgar påverkar spårvidden, man måste mäta spårvidden för att veta.
2: Volvo 240 enl. homologeringshandling No. 5626 har 6" breda fälgar, ska man använda bredare fälgar så måste man bevisa att det använts under perioden.
Vingar, spoilers, tröskelbreddare, luftintag:
Det finns många saker som är tuffa att montera på sin bil men man måste kontrollera så dom är OK att använda. Det kom en uppsjö med "Stylingtillbehör" på 70 och 80-talet men är det inte homologerat så får man inte använda det nu även om man tycker att det hör till den tiden.
Exempel:
1: Man kan inte montera en "Grupp-A Vinge" på en Volvo 240 i Period I, Grupp A fanns inte då och följaktligen fanns inte vingen heller.
2: VW Golf Mk1 i Period I får t.ex. inte ha luftintag på huven eller vinge ovanför bakrutan om det inte finns i homologeringshandlingen.
Karossdetaljer:
Karossdetaljer som ej fanns på perioden får ej användas.
Exempel:
Baklucka på Volvo 200-serien har ett annat utseende från 1986 och är då ej plan på ovansidan som dom före 1986 utan har en välvd översida, denna välvda lucka får ej användas i Period I.