Tidemand är redo att försvara guldet
2018-02-14 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSEfter förra årets succé där han fullkomligen dominerade WRC 2 och tog hem VM-guldet i klassen är nu Pontus Tidemand redo att starta en ny tävlingssäsong.
Han gör sitt fjärde år som fabriksförare för Skoda Motorsport med det stora målet att försvara sin titel - en tuff kamp som, precis som föregående år, startar på hemmaplan i Rally Sweden med ett enormt stöd från publiken.
- Att få tävla i vårt svenska VM-rally är lika speciellt varje gång, berättar Pontus Tidemand. Det är utan tvekan årets roligaste tävling och förra året var något extra. Att få rulla över målrampen som vinnare efter en perfekt genomförd tävling med hemmafansen jublandes, det är något jag alltid kommer minnas. Men framgångar är en färskvara så nu börjar vi om på ny kula och har mycket att leva upp till. Det finns inget annat alternativ än att gå för guld i år också och visa att vi inte bara kan vinna mästerskap, vi har farten också, säger Pontus Tidemand.
Rally Sweden är fortfarande världsmästerskapets enda event som klassas som ett vinterrally och i år ser det ut att bli de mest vintriga förhållandena på många år med rekordmycket snö. Snövallarna som är typiska för tävlingen och som förarna även kan ta stöd av för att guida bilen genom svängar kan bli extra förrädiska på grund av snömängderna. Ett litet misstag kan göra att man kör fast, särskilt om temperaturerna sjunker och snön blir mer porös. De obligatoriska dubbdäcken ger bra grepp men kommer också med en utmaning i att falla in i en mjuk rytm och bromsa på rätt ställen. Vid lägre temperaturer riskerar även dubbarna att slitas av däcken om grus bryter igenom isen som täcker vägytan.
- Det är lockande att gå ut stenhårt från start när vägarna är så inbjudande och man vill så mycket. Men då kommer stora risker tidigt i tävlingen. Det gäller att ge sig tiden att komma in i det och inte stressa upp sig. Har man en strategi och kör lika mycket med insida som utsida brukar det löna sig i slutändan, säger Tidemand, som gång på gång under de senaste åren har visat sin mentala styrka i att hålla huvudet kallt när pressen är som störst. Han har också en stor fördel i att ha Jonas Andersson, en av branschens mest VM-rutinerade kartläsare, vid sin sida.
Även i år är serviceplatsen belägen i Torsby i norra Värmland och ett gediget program på 19 specialsträckor och dryga 314 km väntar under de fyra tävlingsdagarna. Invigning och start sker traditionsenligt med pompa och ståt på Färjestads travbana i Karlstad med snabba man-mot-man-heat på torsdagskvällen. Alla sträckor utom den sista på fredagen går på andra sidan norska gränsen, medan lördagen innehåller klassiska inslag såsom Vargåsen med omåttligt populära Colin's Crest. Tre sträckor avslutar helgens action under söndagen med målgång i direkt anslutning till serviceplatsen.
- De flesta sträckor har vi kört någon gång tidigare så de känns bekanta och vi har haft några veckor med riktigt bra förberedelser. Jag har faktiskt inte tävlat sen i oktober förra året men däremot varit på en del tester. All körning är bra körning men nu ska vi kicka upp det en nivå och hitta tävlingstempot igen. Med många snabba och erfarna förare blir konkurrensen förstås stenhård, inte minst från vår teamkompis i EVEN Management och SKODA, Ole Christian Veiby, som ser riktigt vass ut efter ett par tävlingar under vintern. Men vi ska göra allt vi kan för att utmana och få till en riktigt bra säsongspremiär, avslutar Pontus Tidemand.
Men även fler landslagsförare finns med i klassen där Pontus Tidemand är regerande världsmästare. Fredrik Åhlin har kört rallyt tidigare, men nu är det några år sedan. Nu är han tillbaka i Värmlandsskogarna och han ser fram mot ett rally i fina förhållanden.
- Det var kul att man valde att komma hem och köra rallyt det här året. Det är helt fantastiska förhållanden. Så här bra har det inte varit inför ett Svenska på många många år, sa Fredrik Åhlin till SVT.
Efter en målnedveten satsning kommer Mattias Adielsson till start i årets Rally Sweden. Och även han i en Skoda.
- Vi bestämde oss för några år sedan att 2018 ska vi starta Rally Sweden med en R5 bil i WRC2-klassen. Hela teamet har jobbat efter den planen och här står vi nu med de bästa förutsättningarna som man kan ha i en privat satsning, säger Mattias Adielsson som just avslutat de sista dagarna av tester.
Hör flera av stjärnorna inför Rally Sweden om hur de ser på det som väntar.
https://www.svt.se/sport/motorsport/video/videoKlipp-17001226/
Mer information om Rally Sweden finns på, www.rallysweden.com
Tidsschema Rally Sweden 2018
Torsdag 15 februari
20:08 SS1 Super Special Stage Karlstad 1 (1,90km)
Fredag 16 februari
07:55 SS2 Hof-Finnskog 1 (21,26km)
09:07 SS3 Svullrya 1 (24,88km)
09:54 SS4 Röjden 1 (19,13km)
11:31 Service Torsby
13:41 SS5 Hof-Finnskog 2 (21,26km)
15:03 SS6 Svullrya 2 (24,88km)
15:50 SS7 Röjden 2 (19,13km)
16:56 SS8 Torsby 1 (9,56km)
17:31 Flexi Service Torsby
Lördag 17 februari
07:54 SS9 Torntorp 1 (19,88km)
09:12 SS10 Hagfors 1 (23,40km)
10:08 SS11 Vargåsen 1 (14,21km)
11:40 Service Torsby
12:44 SS12 Torntorp 2 (19,88km)
14:12 SS13 Hagfors 2 (23,40km)
15:08 SS14 Vargåsen 2 (14,21km)
17:45 SS15 Super Special Stage Karlstad 2 (1,90km)
19:26 SS16 Torsby Sprint (3,43km)
19:56 Flexi Service Torsby
Söndag 18 februari
07:50 SS17 Likenäs 1 (21,19km)
09:51 SS18 Likenäs 2 (21,19km)
12:18 SS19 Torsby 2 Power Stage (9,56km)