Åsele laddade för årets IS-premiär
2018-02-21 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSÅsele MS kör premiären i årets SM i Isracing. Staben med Ove Salomonsson i spetsen har ägnat vintern åt att få till isen så nära det perfekta det går att nå. En nyhet till årets isracing är Crosskart Xtreme.
Med den nya klassen blir det tre SM-klasser samt RM för juniorer och bilar med ”rallydubb”.
Svenskt mästerskap i isracing omfattar totalt fem tävlingsdagar med två heat vardera. Morjärv kör både lördag och söndag medan Åsele, Robertsfors och Kalix ansvarar för en helgdag vardera. Förra året rådde snöbrist. Den här gången kom den redan före jul och lade sig snabbt i drivor, överallt.
- Det isolerar så att inte isen fryser. Därför måste vi hålla rent så isen tjocknar underifrån, säger Ove.
Han vet vad han talar om. Redan 1963 körde han debutant på Stamsjön – Åseles tävlingsplats – och vann. Sedan har han fortsatt med ett par tre säsonger isracing varje decennium.
För många år sedan tog Ove över ansvaret för banan. Innan de kunde gå ut med mindre fordon för att ploga trampade de ner snö med skotrar och pistmaskin.
- Vi är många som hjälps åt med plogningen, för det är mycket jobb. Ett måste för banan och det är kul att ha en hemmatävling, fortsätter Ove.
Själv har han inga medaljer, och ingen större förhoppning om att få någon heller. Som ålderman i långnabb, fyller 75 år i år, finns det yngre och hungrigare förare.
- Om alla kommer som säger att de vill åka tror jag på upp mot 18 bilar i långnabb. Det vore skoj!
Den 24 februari är det dags. Då har Ove och hans mannar sett till att isen är minst 70 cm och att snön är tillbaka på området i form av rejäla vallar. En särskild infart är upplogad för att ta in publiken bakvägen, och depån ligger som vanligt i strandkanten. Rakt ovanpå sommarens badplats.
En klubbmedlem som kan titulera sig mästare i JRM är Madelene Axberg. Det skiljer 50 år mellan henne och Ove.
– Jag tänker försvara titeln, det är målet, säger hon.
Förut har hon rattat en Kadett, nu är planen att ha en vinnande Ascona. För Madelenes lillebror Benny ska köra Kadetten i klassen för rallydubb. Ove kör som vanligt sin skönsjungande BMW M3 med 5-liters V8 under huven.
En nyhet till årets isracing är Crosskart Xtreme. Sista lördagen i februari är det dags för de första två tävlingsheaten, och Xtreme blir med som egen SM-klass. Xtreme har på bara några år vuxit rejält då intresset är stort för de små, tuffa kartarna.
- Det är jätteroligt att vi kan få vara med på det här viset. Alla våra kartar kan köras på vinterunderlag, och i år blir det både isracing och SM-vecka vinter för Xtreme, säger Håkan Persson, ordförande i Crosskartutskottet.
Precis som tidigare har Lång- och kortnabb SM-status, samt att juniorerna kör om RM precis som ”dubbklassen”. Till den senare hör tvåhjulsdrivna bilar, som skos med ”vanliga” rallydubbar. Xtreme korar en svensk mästare i isracing vid säsongens slut.
För Xtreme gäller tio tums däck (fritt fabrikat), fri bredd men maximalt 16 dubbar per längddecimeter med ett utstick på nio millimeter.
- Det här är ju första året som Crosskart finns med i isracing, så det kanske inte blir så många till start. Men alla Xtreme-förare får chansen och vi får utvärdera efter säsongen, säger Håkan Persson.
En som definitivt ska åka är Robert Cameron, Vännäs MK.
- Jag hoppas att intresset ska växa här uppe för vi har väldigt fina banor när det blir dags att gå över på grus, säger Robert. och fortsätter:
- Minst tre till vet jag ska åka, men det vore roligt om det dök upp ännu fler.
Totalt omfattar årets mästerskap i isracing fem tävlingsdagar och två heat körs varje gång. Regerande mästare är Niklas Mörtsell, Älvsbyns MS, i Klass 1 Långnabb, Tommy Carlström, NMS Boden, Klass 2 Kortnabb, Peter Bäck, NMS Boden, RM Klass 4 och Madelene Axberg, Åsele MS, JRM.
Kalender Is-SM 2018
24/2 Åsele MS
11/3 Robertsfors MS
17/3 Morjärvs MS
18/3 Morjärvs MS
24/3 Kalix MK (final)