Headerbild

Kategorier

Information Historiska Utskottet. Nr 4, 2018

2018-02-23 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

"Fritt på perioden i Appendix J": "
Det som var fritt då och som användes då, är fritt att använda nu" Detta har ni säkert sett och hört och nu ska vi försöka reda ut begreppen.

3.3 Periodspecifikation: Är den övergripande rubriken i Appendix K reglerna.

Lite längre ner, under 3.3.3 Generellt angående alternativa komponenter: Det står så här: "Friheter som medgavs i Perioden av Appendix J, medför inte fullständig frihet, snarare berättigar det till att utnyttja de modifikationer och/eller de beståndsdelar som verkligen och legalt använts i perioden för det specifika märket och modellen ifråga, som ett resultat av dessa friheter från perioden."

Vad betyder det då? Vi tar ett exempel nedan. På Period H1 rådde full frihet med bilens vattenkylare, man fick flytta den så länge man inte ändrade i karossen eller flyttade in den inne i kupén på bilen. Många har köpt och monterat aluminiumkylare, men har fått ett påpekande om att ta bort aluminiumkylaren.

I Appendix K finns i slutet av regelverket något som heter Appendix VII, ”speciellt för vissa bilar”, med olika undantag, bland annat nedanstående.

Det är tillåtet att använda aluminium kylare på Escort RS 1600/1800 i Period H1 med Homologering Nr 1605.

Varför bara dom? Jo, därför att man har bevisat att det har använts på just denna bilmodellen med homologering Nr 1605.

Hur bevisade man det? Det fanns på 70-talet en motortidning som hette IMS, = Illustrerad Motorsport. Sven Berggren skrev om och Ulf Karlsson fotograferade på Kvällspostens Newsrace som kördes på Ring Knutstorp den 1-2 September 1973 för ett reportage i nr 10 av IMS 1973. Ronnie Peterson körde där Bosse "Emma" Emanuelssons Ford Escort RS1600 i tävlingen i reportaget i tidningen på bilden under den på Ronnie och Emma så är motorhuven öppen så det syns att det är en aluminiumkylare monterad i bilen. Se del av reportaget med foto nedan.





Det är troligtvis Ronnie Petersons närvaro som gjorde att fotot publicerades men det gör också att man kan exakt säga att denna aluminiumkylare har använts på denna bilen under perioden i en Internationell tävling som bjöd in till Grupp 2.

Fram till och med Period I 1977-1981 så får man använda det "Fria" som bevisligen använts i racing även i rally och tvärtom men från 1982 i perioderna J1 och J2 så får man inte göra det.

Bevisbördan ligger alltid på den tävlande och det räcker ej med att skicka in ett slumpvis hittat fotografi för att det ska bli godkänt, det måste bevisas som i fallet ovan med aluminiumkylaren.