Headerbild

Kategorier

Tuff helg i Most för Bouveng

2018-05-02 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

I helgen körde andra deltävlingen av ADAC GT Masters på Most banan i Tjeckien, Victor Bouveng samt hans teamkamrat Dennis Marschall kom till start i Schnitzer Motorsports M6 GT3 och var laddade för ett bra resultat. Men allt gick verkligen fel.

Hur såg uppladdningen inför helgen ut?
”Vi testade hela torsdagen och körde även 2 pass på fredagen. Det visade sig att farten som inte fanns i Oschersleben nu började hitta fram och vi kände att vi hade möjlighet att fajtas lite längre upp i fältet.

När det var dags för kval på lördagen så var vi riktigt laddade.

Dennis hoppade in i bilen och skulle köra några riktigt snabba varv. Mekanikerna hade som vanligt gått igenom bilen kvällen innan för att se till att den var 100% redo för kval.”

Kval på lördagen med sämsta möjliga resultat, berätta vad som hände.
”På ut varvet hände det som inte får hända. Dennis håller på att värma sina däck när det helt plötsligt smäller till mitt på en raksträcka.

Motorhuven flyger, stötdämparen går av. Fälgen går totalt sönder och Dennis är en hårsmån från att totalkrascha bilen mitt på en raksträcka.

Det visade sig att bromsskivan höger fram hade exploderat. Helt från ingenstans. Kraften när den exploderar i ca 200 km/h är enorm. Jag vet inte hur många varv per sekund bromsskivan snurrar i 200km/h men jag gissar att det ät rätt många. Och när den exploderar tar det helt plötsligt tvärstopp och det som är kvar av bromsskivan blir som en splitter granat och flyger överallt.

Sån tur var så klarade sig Dennis utan skador. Hade han sprängt bromsskivan på fel ställe hade de kunnat gå väldigt illa. Bilarna idag är oerhört säkra men när en sådan grej händer vid fel tillfälle så kan det sluta i en katastrof. Hade det tillexempel hänt i inbromsningen efter start och mål rakan där det bara är en mur efter första kurvan hade det varit tack och gonatt för både bilen och Dennis.

Det visade sig att skadorna var stora, sönderslagen oljetank till motorn, kabelstam där sladdarna slitits av. Hela framvagnen var i princip sönderslagen och en lång dag och natt väntade för mekanikerna att sätta ihop bilen.

Det värsta av allt var att de andra BMW bilarna i fältet kvalade in på en 3:e och 7:e plats. Bilarna som jag körde ifrån ordentligt förra racehelgen i Oschersleben.

Bara ladda om till söndagen alltså?
”Mekanikerna gjorde ett enastående arbete att sätta ihop bilen. Det svåra är att man alltid gör en så kallad shakedown på bilen när den återuppbyggts. Alltså en inskakning där man känner att allt sitter som det ska på bilen på banan. ”

”Jag tog bilen på söndagen och gav allt. Lite för mycket dock då jag gjorde en miss i sista sväng som kostade mig några tioendelar.

Det räckte till en 21 startplats. Trots ingen körning på lördagen lyckades jag ändå kvala ut Timo Scheider (som kör den andra BMW M6 i vårt team) med hela 0.4 sekunder.

Återigen en väldigt stark insats av mig som berömdes av teamet trots den blyga startpositionen.

Utan missen i sista kurvan hade jag startat på 15:e plats vilket skulle anses som ett väldigt bra resultat med tanke på materialet vi hade. ”

Mitt i fältet in i första sväng?
”Att starta racet från 21a plats är oerhört tufft. Man är mitt i smeten och första kurvan på Most är oerhört tajt.

Jag gjorde en bra start och kom iväg fint in i första svängen till jag får en ordentlig smäll bakifrån in i kurva 2. Jag kör då på bilen framför och knäcker hela fronten och kylaren.

Trots detta så kunde jag hålla bra fart i racet och hålla undan från bilarna bakom. Dock så tappade vi vattentryck redan från förs varvet och temperaturen steg och steg hela tiden.”

”Tyvärr fick vi parkera bilen efter halva racet och inga poäng med i bagaget som dock var inom räckhåll.”

”Ibland så är racingen som att bita i en citron. Man lägger ner oerhört mycket tid på att förbereda sig och när det inte går som man vill är det riktigt tungt. Speciellt när man vet att man gjort en bra personlig insats.

Nu kan vi bara dra ett streck över denna helg och blicka framåt till Red Bull Ring race nr 3 som går av stapeln i början på juni.”