Nya DTM-poäng för Joel Eriksson
2018-05-21 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSJoel Eriksson följde upp fjärdeplatsen från DTM-premiären på Hockenheim med ett nytt poänggivande resultat i säsongens andra deltävling på Lausitzring.
Den skånske BMW-debutanten fick med sig en niondeplats som bästa resultat från helgens två race, som båda kom att bli händelserika men till karaktären ändå helt olika.
Eriksson slutade 12:a i det första heatet på lördagen, där en mycket stor krasch för regerande DTM-mästaren René Rast blev det stora samtalsämnet.
Olyckan var framme på det sjätte varvet när Rast slogs om position i mitten av fältet, precis bakom Joel Eriksson. Tyskens Audi trycktes ut utanför banan av en konkurrent och voltade spektakulärt i en kraftig smäll. Rast klarade sig lyckligtvis utan allvarligare skador, men bilen totalförstördes och loppet rödflaggades.
När tävlingen väl kom igång igen valde Eriksson – som inlett loppet som 11:a men avancerat två platser under de första varven – att försöka sig på en alternativ strategi. Det obligatoriska depåstoppet genomfördes först på det näst sista varvet, men Hankook-däcken på hans BMW M4 DTM tog alltför mycket stryk under den långa förstastinten och försöket att avancera gav inte önskat resultat.
Istället tog Eriksson alltså målflagg som 12:a, en placering före Audis Robin Frijns som försökte sig på en än mer extrem strategi och gick i depå på det allra sista varvet.
- Det första racet blev väldigt speciellt efter Renés krasch, och först och främst var det skönt att se att han klarade sig undan så väl som han gjorde, säger Joel Eriksson. Det säger en hel del om säkerheten i de här bilarna. För vår del blev racet i sig inte speciellt bra; vi försökte oss på en strategi som inte fungerade, men ibland måste man våga för att vinna när farten inte riktigt finns där.
I det andra racet, som kördes på söndagen, var Eriksson emellertid betydligt bättre med. Från sjunde startruta lyckades Tomelilla-pågen direkt knipa en placering genom en vågad manöver på utsidan runt lördagssegraren Edoardo Mortara (Mercedes) i första kurvan, och ett par varv senare tog han sig också förbi 2013 års DTM-mästare Mike Rockenfeller (Audi) för femte plats.
Eriksson satte snart press på BMW-kollegorna Philipp Eng och Marco Wittmann, och såg ut att kunna bli en faktor i kampen om pallen.
En serie omständigheter skulle dock sätta käppar i hjulen för de planerna. Eriksson tappade först tre platser efter en aggressiv attack från den bakomvarande Mortara – en incident för vilken italienaren senare fick en reprimand – och ett depåstopp kompromissat av trafik gjorde inte saken bättre.
Till slut kunde Eriksson i alla fall alltså trots besvären korsa mållinjen som nia, och därmed lägga två ytterligare mästerskapspoäng till de 13 han inkasserade i premiären på Hockenheim.
- Det är självklart roligt att ta poäng och det är verkligen ingen självklarhet i det här fältet, men jag tycker att vi hade lite stolpe ut i det andra racet, fortsätter Joel Eriksson. Inledningen var riktigt bra, men sedan hamnade jag på fel plats vid fel tillfälle i ett par situationer - och det räcker för att tappa mark. Det var dålig timing, men farten fanns i alla fall där och det är det vi får ta med oss. Jag ser fram emot nästa race, på en av mina favoritbanor, och förhoppningsvis kan vi få en lite enklare resa då.
Nästa DTM-deltävling avgörs på Hungaroring utanför den ungerska huvudstaden Budapest om två veckor (1-3 juni).