Headerbild

Kategorier

Nya poäng för Joel Eriksson under stenhård DTM-helg

2018-06-25 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Joel Eriksson såg till att han alltjämt tagit poäng vid varje DTM-deltävling så här långt under 2018 genom att inkassera ett nytt topp tio-resultat under en extremt jämn helg på Norisring i Nürnberg.


 
Eriksson stod i centrum för ett flertal publikfriande kamper på den snabba stadsbanan i södra Tyskland, där hela det 18 bilar stora startfältet genomgående var mycket tätt samlat.
 
Den skånske BMW-föraren noterades för en tid bara 24 hundradels sekund från pole position i kvalet till lördagens inledande race, vilket fascinerande nog – i en tydlig demonstration av DTM-seriens konkurrenskraft – ändå placerade honom först på 11:e plats på gridden.
 
Väl i lördagsheatet gjorde Eriksson sedan en bra start, och slog sig direkt in i topp tio trots att han (oavsiktligen) trycktes upp i muren av brasilianske teamkamraten Augusto Farfus i trängseln ut ur första kurvan. 
 
En omkörning på F1-meriterade BMW-kollegan Timo Glock (GER) innebar sedan att Eriksson avancerade till nionde plats, vilket också blev hans slutresultat och genererade två friska mästerskapspoäng att lägga till de 23 han kört in sedan tidigare.
- Kul att ta poäng igen och farten i det första racet den här helgen var faktiskt riktigt bra, säger Joel Eriksson. Vi hade lite problem med fästet ut ur de långsamma svängarna, framför allt jämfört med Mercedes-bilarna som varit starka här, men jag tycker att jag gjorde vad jag kunde. Norisring är ganska annorlunda att köra i DTM jämfört med hur jag upplevt banan tidigare i Formel 3, så jag får vara relativt nöjd med en niondeplats i mitt första stadslopp i den här typen av bil.
 
När tävlingarna sedan återupptogs på söndagen var Eriksson återigen bra med i matchen. Denna gång blev det en åttondeplats i kvalet, där 19-åringen var tredje snabbaste BMW-förare – otroligt nog bara en hundradel bakom bäst placerade märkeskollega, Bruno Spengler. Fem av de sex BMW-bilarna skildes åt av endast sju hundradelar, i ett pass där Mercedes lade beslag på platserna ett till fem.
 
I det avslutande racet för helgen blev Eriksson sedan dock utan poäng när han efter en icke-optimal strategi tog målflagg som 12:a, en placering före mästerskapsledande britten Gary Paffett (Mercedes). BMW:s Marco Wittmann (GER) vann loppet, på hemmaplan för den bayerska tillverkaren. 
- Det är blandade känslor just nu, men det är bara att konstatera att DTM helt enkelt är otroligt tufft och att det krävs ett felfritt lopp om man ska kunna slåss i toppen, fortsätter Eriksson. Det är inspirerande och en stor utmaning. Det är klart att jag hade hoppats på mer i det sista racet efter att ha startat åtta, men tyvärr drog vi nitlotten strategiskt och bilen var heller inte lika välbalanserad som i Race 1. En värdefull erfarenhet, i alla fall.
 
Nästa DTM-deltävling körs på Zandvoort i Nederländerna den 13-15 juli. Den holländska anläggningen utgjorde platsen för en av Joel Erikssons största framgångar hittills när han 2016 vann storloppet Masters of Formula 3 på den kuperade banan strax utanför Amsterdam. 
- Jag tar med mig det positiva från den här helgen och ser fram emot nästa race på Zandvoort, avslutar Eriksson. Det är en bana jag trivs på och jag har en känsla av att den kommer vara som klippt och skuren för DTM. Det blir väldigt kul att komma dit och jag hoppas ta ett steg närmare toppen där.
 
Joel Eriksson, en av tre nykomlingar i årets DTM-serie, ligger 12:a totalt i förarmästerskapet när fyra av tio deltävlingar nu lagts till handlingarna.