RAPPORT FRÅN RALLYCROSS-SM LYCKSELE 24/7
2018-07-26 i Rallycross / NYHETER
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSDet bjöds på spännande och underhållande tävlingar när Lycksele MK gjorde debut som SM-arrangör i rallycross. Det var intressant att se vilka som hade förmågan att snabbt anpassa sig och hitta ”vinnarspåret” på den delvis nya banan. Man hade till sin första SM-tävling precis färdigställt ett nytt asfaltsavsnitt i form av en mäktig velodrom. Publikkullen var full med åskådare och kioskerna tömdes! Succé var ordet!
2400 – Niclas Härdevik-Norström segrare, Mattias Ohlsson till SM-ledning
I vanliga fall är Niclas Härdevik-Norström, regerande svensk mästare, en riktig startfantom men trots att starterna inte alls satt där de borde fanns inte mycket som kunde stoppa MSK Hammaren-föraren. Han kunde vara långt ner i starten och ändå ta sig i mål som vinnare. Uppkörningar kostar förvisso tid, men trots det tog han sig igenom kvalen som etta och vann sedan både semifinal och final i stor stil och kammade hem full pott, 30 friska SM-poäng.
Nästan så att det såg ut att vara lite ”lekstuga”, där Niclas kunde styra förloppet precis som han ville.
- Haha, lekstuga är det nog aldrig. Men det gick väldigt bra idag!
SM-ledande Simon Claesson, Skene, hade klart mer motlut trots att han inledde dagen med en bra tid i första kvalet. Sedan gick det grus i maskineriet och började med att han blev vänd i starten i andra kvalet och sedan tvingades bryta tredje med växellådshaveri. Efter en grym teaminsats lyckades han ändå komma till start i semifinalen, men där visade det sig att även kopplingen tagit stryk så han tvingades bryta.
- Riktigt surt! Igår när vi kom till tävlingen låg jag 1:a i SM-tabellen. Idag halkade jag ner till 5:e plats.
Mattias Ohlsson, Bollnäs, fick kämpa lite mer i kvalen, men hade ett fantastiskt flyt i semi och final. Trots att servostyrningen gick sönder lyckades han ta hand om tredjeplatsen. Därmed tog han även ledningen i SM för 2400, en poäng före Rasmus Olsson Karlskrona och 3 före Niclas Härdevik-Norström.
Prispallen i 2400 - Rasmus Olsson, Niclas Härdevik-Norström och Mattias Ohlsson.
JSM dominerades av imponerande Jens Högbom
I JSM var det egentligen aldrig något snack om saken. Jens Högbom, Vännäs, visade redan från första omgången att han stod i en klass för sig. Det blev seger i samtliga kval, semifinal och även final, före klubbkompisen Viktor Fahlgren. Därmed går Högbom upp i ensam SM-ledning efter att ha legat lika med Emil Hultenius, Jönköping, inför Lycksele. Hultenius slutade på tredjeplats med sin framhjulsdrivna Saab.
JSM - Viktor Fahlgren, Jens Högbom och Emil Hultenius
RM2150 - Erno Antikainen hade bäst sting i getingboet!
RM 2150 är klart största klassen och det är många som vill vara med och slåss om poängen. Generellt sett över alla klasser var det många som hade svårt att hitta rätt linje på den tekniska, men ändå snabba banan i Lycksele. Om det var svårtippat om finalplatserna i övrigt, var det en som utmärkte sig bland alla andra, Skene MS-föraren Erno Antikainen i sin stiliga, vita BMW.
- Ja de gick fint idag. Skönt med lite revansch efter Kalix! (Not: Förra tävlingen, i Kalix, slutade det snöpligt i semifina.)
I Norrlandsveckan tävlade Erno Antikainen och Jens Högbom i samma klass, i snygga vita BMW-bilar. I Lycksele vann de varsin klass; Antikainen vann RM 2150 och Högbom JSM. Foto: Jenny Hapasari-Niemi
SM-tvåan Björn ”Putte” Alvarsson, Vadstena, inledde fantastiskt fint med sin Porsche 944 och var snabbast i första kvalet. Därefter blev det mycket stolpe ut då Putte hamnade i närkontakt med konkurrenter. Det blev inte blev bättre än sjundeplats idag. SM-ledande Johan Uhr, Årsunda, låg hela tiden med och skuggade strax bakom de allra snabbaste och slutade på en femteplats med sin Kadett GSI. Närmast efter vinnaren Erno tog David Hjertberg, Tvärån, andraplats före hemmasonen Oscar Carlsson. SM-trean Magnus ”Abris” Abrahamsson, Vännäs, slutade fyra och plockade viktiga poäng. Placeringsmässigt är RM-tabellen oförändrad topp-3, men poängmässigt tätnade det ordentligt och det lär bli en mycket spännande final i Kalix den 1 september!
RM2150 – David Hjertberg, Erno Antikainen Oscar Carlsson
Supernationella – Westman, Evertsson och Tiger
I Supernationella klassen var Linus Westman, Piteå, mycket snabb ute på banan i sin Toyota Corolla. Han hade dock en del problem med att Simon Tiger, Kalix, gjorde fantastiska starter med sin stora 240. En annan som körde mycket bra var hemmaföraren Joakim Evertsson i en BMW M3. I finalen släppte det för Linus och han gick till spets direkt. Evertsson försökte hänga på, men det fattades lite grann. Bakom honom gjorde även Simon vad han kunde, men det var ingen som kunde rubba Linus idag. Publiken bjöds på både fina fighter och bra körning.
Simon Tiger tar starten i ett av kvalheaten i Supernationella. Foto: Viktor Forsell www.ToriBass.se
Innan tävlingen ledde Linus Westman SM och nu drygade han ut lite till. 20 poäng ner till tvåan Fredrik ”Fidde” Avelin inför finalen.
Supernationella - Joakim Evertsson, Linus Westman och Simon Tiger.
Nästa tävling är SM-finalen som körs i Kalix den 1 september. Den kommer att bli mycket spännande då ingen klass är avgjord på förhand.
SM-tabeller finns under resultat på www.sbf.se/rallycross.
Några sköna bilder från Viktor Forsell www.ToriBass.se.
RM2150 Close racing - Antikainen-Hjertberg
Supernationella - Joakim Evertsson tar i så det knakar!
Stilstudie på nya SM-tvåan i 2400, Rasmus Olsson.