FARTFYLLD OCH DRAMATISK SM-FINAL I RALLYCROSS!
2018-09-04 i Rallycross / NYHETER
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSKalix MK stod värd för årets SM-final i Rallycross och de fick till ett närmast perfekt arrangemang. Förutsättningarna var att ingen klass var avgjord före tävlingen. Rallycross är en fantastisk publiksport och finalen bjöd på storslagen underhållnin
Kalix MK stod värd för årets SM-final i Rallycross och de fick till ett närmast perfekt arrangemang. Förutsättningarna var att ingen klass var avgjord före tävlingen. Rallycross är en fantastisk publiksport och finalen bjöd på storslagen underhållning. Bra förarprestationer och action i varenda heat! För att hitta en lika spännande kamp om SM-medaljerna som i 2400 i år, får vi vända blickarna tillbaka till 1986. Då hade alla förarna i A-finalen möjlighet att vinna guldet. Den 1 september 2018 var det fem förare som fortfarande var med i matchen om medaljerna, när man ställde upp bilarna till final. Steven Spielberg kunde inte regisserat det bättre!
KAMPEN I 2400
Mattias Ohlsson - Bollnäs, Rasmus Olsson - Karlskrona, Niclas Härdevik-Norström - MSK Hammaren, Per Berglund - Finnskoga och Simon Claesson - Skene var herrarna som skulle göra upp om saken. Det bidrog till dramatiken att SM-ledande Mattias Ohlssons BMW fick rejält med stryk redan i semifinalen och med knapp mån lyckades ta sig med till bakre startledet i finalen. Direkt i starten blev det trångt och Per Berglunds guldchanser försvann då han uteslöts efter att ha bedömts vara den som vände Rasmus Olsson mot färdriktningen i första kurvan.
Rasmus Olsson vänd i finalen, men… Foto: Jenny Hapasari-Niemi
Simon Claesson tog ledningen direkt och satte pricken över i:et på en i det närmaste perfekt dag. Han var även kvalsnabbast och vann sin semifinal. Frågan var bara hur långt det skulle räcka i totalen. Närmast bakom Claesson rattade Niclas Härdevik-Norström in sin Ford, medan Jesper Carlsson -Lycksele tog hand om tredjeplatsen. Med det förpassade han de glödheta guldkandidaterna med samma efternamn, Mattias Ohlsson och Rasmus Olsson, till platserna utanför pallen. Efter målgång tittade alla guldkandidater på varandra och ingen visste vem som var mästare. Men så fick Rasmus Olssons mamma Elisabeth ordning på siffrorna och kunde ge sin son de fantastiska nyheterna, att han trots vändningen i starten nu kunde titulera sig svensk mästare i Rallycross 2018! I motorsportens värld stämmer verkligen klyschan om att ”det är aldrig för sent att ge upp”! Silvret gick till Bollnäs-Olsson, medan Claesson i kraft av sin seger avancerade från femteplats inför finaltävlingen ända upp till bronsplats! Trots att det blivit omkastningar i listan var det fortfarande bara nio poäng som skiljde mellan första- och femteplats. Rekord i spänning och dramatik!?
Rasmus Olsson har precis tagit av hjälmen och fått reda på att han är svensk mästare i 2400. Foto: Jenny Hapasari-Niemi
JENS HÖGBOM FICK SITT JSM-GULD
Jens Högbom - Vännäs, gick ut hårt och ökade i årets SM-serie. Efter den inledande tredjeplatsen i Strängnäs blev det tre raka segrar och när dessutom SM-tvåan Emil Hultenius - Jönköping fick problem med bilen i semifinalen, blev finalen rena rama uppvisningskörningen för Högbom. Han kör med ett sånt lugn att man har svårt tro att det handlar om en junior som faktiskt bara är 19 år! Trots finalmissen fick Hultenius ändå med sig silvret hem till Jönköping medan Lyckseles Viktor Fahlgren lyckades klättra förbi klubbkompisen Anton Carlsson upp på bronsplats.
JSM har kul på pallen. Klibbigt på ryggen för Jens Högbom. Foto: Jenny Hapasari-Niemi
JOHAN UHRS URLADDNING RÄCKTE i RM2150
Trots att Johan Uhr - Årsunda inledde säsongen med två fullpoängare var det många som trodde att han skulle få det tufft att hålla undan i RM-toppen när man kom till de betydligt snabbare banorna i Lycksele och Kalix. Då hade man inte förstått Uhrs kapacitet att plocka ut max ur sin framhjulsdrivna Opel Kadett GSI. När han lyckades knipa en tredjeplats i Kalix var guldet klart. Detta trots att tabelltvåan, tillika kompisen Björn ”Putte” Alvarsson, vann i stor stil med sin Porsche 944. Magnus ”Abris” Abrahamsson klarade bronspengen, trots att hans motor rasade redan i tredje kvalomgången. Dagens uppstickare var glödhete hemmaföraren Mikael Johansson, som blev tvåa i tävlingen efter att ha varit bäst i kvalen!
En tråkig händelse som satt fast på många näthinnor efter dagen var 20-årige David Hjertbergs vådliga rullning med sin BMW. Bilen blev mer eller mindre totalskrot men de höga kraven på säkerhet hade stor betydelse. David klarade sig med en fraktur i foten.
Johan Uhr och Björn ”Putte” Alvarsson. Opel Kadett mot Porsche 944. Konkurrenter på banan, men goda vänner i depån! Foto: Jenny Hapasari-Niemi
SEGER TILL JOAKIM ”EVERT” EVERTSSON MEN GULD TILL LINUS WESTMAN
Supernationella klassen slog till med bästa startfältet för året, med deltagare från både Norge och Finland. Linus Westman behövde i stora drag bara ta sig till semifinal för att säkra SM-guldet och det var inte ens nära att han skulle missa. I finalen var det dock Joakim ”Evert” Evertsson som var vassast, och då Westman fick problem med laddningen på sin Toyota, blev det ”bara” sjätteplats för honom. Norske Stefan Åeng, klubbkompis med Evert i Lycksele, tog andraplatsen före Fredrik ”Fidde” Avelin - MSK Hammaren på tredje. Avelin tog därmed hand om silvret, medan Lyckseles Pontus Bjuhr blev klassens bronsman.
Även i Supernationella är det stor glädje på prispallen. Fidde lobbar in en nackträff på Evert. Foto: Jenny Hapasari-Niemi