Headerbild

Kategorier

JVM-guld till Emil Bergkvist i tufft Rally

2018-09-17 i Svensk Bilsport

Prenumerera via:

RSS

Emil Bergkvist från Torsåker är juniorvärldsmästare i rally, detta står klart efter att han och kartläsaren Patrik Barth vunnit finaltävlingen i Turkiet.

– Det är helt underbart! Jag vet knappt vad man ska säga, jag har inga ord. Det är så himla skönt, vi har kämpat så länge för detta. Äntligen, säger Emil strax efter målgång.

Emil Bergkvist valde att efter två mindre lyckade år i den fyrhjulsdrivna klassen WRC2 ta ett steg tillbaka till en tvåhjulsdriven bil och juniorklassen. Direkt visade han god fart och var på pallen i de två första tävlingarna, och när främste titelkonkurrenten Dennis Rådström tvingades bryta i den Finska VM-tävlingen kunde Emil ta över mästerskapsledningen. Med segern i Turkiet var mästerskapsguldet ett
– Det är en dröm som går i uppfyllelse att få vinna VM. Det är inte många som får bli det, detta är ett minne för livet. De sista sträckorna var hemska när man insåg att det kunde gå vägen. Man hörde varje ljud i bilen och trodde att den skulle gå sönder närsomhelst. Men den höll, fortsätter Emil.

Förutom att titulera sig världsmästare så vinner Emil även en helt egen Ford Fiesta R5 från det Brittiska Ford-teamet M-Sport med fria däck och bränsle för WRC2-mästerskapet 2019.
– Drömmen och målet är att köra bilen i WRC2 nästa år. Men just nu vill jag tacka alla som gör detta möjligt. Jourdan Serderidis som stått bakom och stöttat oss hela säsongen, Lasse Pettersson som vart väldigt viktigt och massa personer som finns med och hjälper oss. Jag vill också tacka Partik Barth, Joakim Sjöberg och Ola Floene som åkt med mig i år, avslutar Emil.

Rallyt i Turkiet var riktigt tufft för både bilar och förare. I just WRC2 tvingades regerande världsmästaren Pontus Tidemand att bryta. Pontus Tidemand och co-drivern Jonas Andersson var endast fem sekunder från ledning när tre punkteringar satte stopp för deras framfart i Rally Turkey. De tvingades bryta på fredagens sista sträcka och när bilen kom tillbaka till service uppräcktes fler skador. FIA:s tekniker konsulterades och tyvärr konstaterade man att en reparation som inte äventyrar säkerheten inte kan genomföras. I och med det blir det ingen omstart.
- Det är verkligen jättetrist och jag är givetvis besviken, berättar Pontus. Samtidigt måste säkerheten gå först, det är en självklarhet. Men surt, det är det, särskilt när jag vet med mig hur försiktiga vi var igår och gjorde allt som stod i vår makt för att inte hamna i ett sådant här läge