Preliminär information om 2019
2018-09-22 i Drifting / Nyheter
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSHär kommer information om hur SM, RM, JSM och Sverigecupen kommer att fungera 2019. Observera att detta inlägg består av förslag från driftingutskottet och är ännu inte officiella.
Nedanstående information är i dagsläget förslag och ideér från Driftingutskottet inför kommande säsong. Samtliga förslag ska förankras inom Svenska Bilsportförbundet innan dessa blir officiella. Så fort officiella beslut har fattats, kommer Driftingutskottet informera om dessa på hemsidan.
Swedish Drift Championship
Till skillnad från 2018 så är tanken att endast SM och JSM ska ingå i Swedish Drit Championship 2019.
Detta kommer att generara mer körtid och ett större startfält i SM.
JSM, som under 2018 har ingått i RM, ingår 2019 istället i SM.
Alltså förarna som uppfyller en viss ålder tävlar även om JSM-titel. Vart åldersgränsen kommer att vara för JSM 2019 är ännu inte klart.
I dagsläget har vi ett planerat maxantal på 65 förare i SDC 2019.
Avgifter
Serieavgift och startavgift kommer eventuellt att höjas. Vad avgifterna kommer att ligga på är ännu inte klart. Detta kommer i sin tur innebära att samtliga avgifter (el, depå, osv) ingår i startavgiften och inga övriga avgifter ska tillkomma under seriens gång.
Denna avgift, alltså serieavgift och startavgift för samtliga tävlingar, faktureras i en klumpsumma i början av säsongen.
Vem får köra?
Ansökning till SDC har inte öppnat ännu. Information om när anmälan är öppen kommer att publiceras på hemsidan.
Samtliga förare har möjlighet att söka till serien, oavsett om man har kört under 2018 eller inte.
De förare som har placerat sig 1 - 5 i Sverigecupens totalresultat är tänkta att bli erbjuden en plats i SDC.
Förare som har deltagit i Sverigecupen eller SDC 2018 gallras efter resultat.
Förare som inte har deltig i dessa serier 2018 gallras efter tidigare meriter.
Reglemente
Det kommer i dagsläget inte ske några större förändringar i tekniskt- och tävlingsreglementet.
Släcksystem i Pro kommer att bli obligatoriskt.
Vad det gäller däckkrav och begränsningar så är detta någonting som diskuteras i utskottet idagläget. Ingenting är bestämt ännu.
Övrigt
One More Run/One More Time
Vi diskuterade OMT och OMR, där det visade sig att majoriteten av förarna som deltog på mötet önskar att vi inför OMT, isället för OMR.
Detta diskuteras i dagsläget ytterligare inom utskottet.
Kvalpoäng
Vi diskuterar kvalpoäng och hurvida det är aktuellt att införa i SDC.
Meningen med kvalpoäng är att det ska bli enklare att ta seriepoäng, samt att det ska generera mer att kvalificera sig högt.
Mer information om kvalpoäng kommer att publiceras i tävlingsreglementet.
Livestream/media
Vad det gäller livestream och media så är ingenting klart inför 2019.
Vi tittar över olika alternativ och har en dialog med kansliet på SBF.
Vi återkomer om det så snart vi har mer information.
Riksmästerskapet och Sverigecupen
Observera att även denna information, likt den ovan, är endast preliminär. Ytterligare information kommer att publiceras på hemsidan när officiella beslut har fattats.
RM, som under 2018 har tillhört SDC, kommer endast bestå utav 1 direktavgörande tävling.
Denna direktavgörande tävling kommer att ingå i Sverigecupen, alltså inte under namnet Swedish Drift Championship.
Sverigecupen kommer att bestå utav flera deltävlingar, hur många till antal är ännu inte klart.
De förare som är serieanmälda och deltar i serien har möjlighet att delta i den direktavgörande Riksmästerskapet i slutet av säsongen.
Detta kommer såklart att generara fler förare i Sverigecupen och alltså fler förare på varje enskild deltävling.
Detta kommer även innebära att högre status på Sverigecupen.
Som tidigare nämn så är detta endast förslag från utskottet. Eventuella synpunkter tas gärna emot. Så snart några officiella beslut har tagits kommer Driftingutskottet självklart att presentera och publicera dessa på hemsidan.