Jimmy Eriksson nöjd med finalfarten
2018-09-25 i Svensk Bilsport
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSJimmy Eriksson hade en på pappret tung final när ADAC GT Masters-säsongen avslutades på Hockenheim-banan i helgen, men var ändå nöjd med sin personliga insats efter att bland annat ha varit snabbast av alla i regnet under den fria träningen.
Eriksson och förarkamraten Jonathan Judek blev 16:e ekipage i sin Team Rosberg-besörjda Lamborghini Huracán i det första av finalhelgens två race på lördagen, och tvingades sedan att bryta med kylarhaveri på söndagen.
Bakom de uteblivna resultaten fanns dock en hel del ljuspunkter under helgen på Hockenheim. Eriksson satte bland annat åttonde bästa tid under den fria träningen på fredagen, i ett pass där han dessutom var snabbast av samtliga under en regndrabbad period innan banan torkade upp.
Eriksson var sedan på väg mot något riktigt bra i sitt kval (Judek körde bilen i lördagskvalet) på söndagsmorgonen, och låg etta när klockan tickat ner till noll - men föll sedan till 14:e plats inom loppet av bara en minut när andra förare förbättrade sig på en upptorkande bana. Eriksson hade i slutändan bara en halv tiondel (!) upp till sjunde plats.
- Det känns lite konstigt att säga det, men faktum är att jag känner mig ganska nöjd med den här helgen, säger Jimmy Eriksson. Resultaten är förstås inget att jubla över, men min personliga insats var bra. Jag är stolt över det jag gjorde och med lite bättre timing i framför allt kvalet hade det kanske kunnat se riktigt, riktigt bra ut även på listan. Det första racet var OK, men jag tror att farten var ännu bättre i Race 2. Jag var uppe i topp tio i början och hade en bra känsla, så det var synd att vi tvingades bryta när kylaren sprack. Det hade kunnat bli vårt bästa race i år.
Jimmy Eriksson kan i och med helgens tävlingar blicka tillbaka på en utmanade debutsäsong i ADAC GT Masters, Tysklands största GT-mästerskap, där Team Rosberg överlag kämpat i motvind som nykomlingar i den stenhårda serien.
- Vi har haft en tuff säsong och det har varit kämpigt långa stunder, men vi har tagit oss igenom det och hållit ihop från början till slut, avslutar Jimmy Eriksson. Självklart hade jag hoppats på bättre resultat, men vi har fått göra ett stort jobb med att sortera ut bilen och med allt annat som hör till när man saknar erfarenhet. Det har varit en lärdom som jag kommer ta med mig framöver.
ADAC GT Masters-titeln landade efter ett dramatiskt avgörande hos Porsche-duon Mathieu Jaminet/Robert Renauer.