Headerbild

Kategorier

Annas månadsbrev oktober

Hej!

 

Hösten rullar verkligen på och det är inte långt till julen nästan känns det som, men innan dess har vi kanske det viktigaste förändringsarbetet Svensk Bilsport stått inför på längre tid, mer om det nedan.

 

Det första som hände denna månad var att Lars Pettersson, Jörgen Ekwall och jag var och besökte vår partner Förlaget Albinsson och Sjöberg (FABAS) i Karlskrona. Syftet med besöket var i huvudsak att vi skulle förädla relationen ytterligare och även för mig att träffa ansvariga personer i bolaget. Vilken imponerande verksamhet de har, och haft i så många år! Inte bara driver de mycket framgångsrikt ett förlag utan jag fick också ta del av bilmuseet och porslinsmuseet som de äger och driver. Verkligen helt fantastiskt. Det var trevliga diskussioner och fokus på framtiden och hur vi kan hjälpa varandra. Det bästa av allt var att vi kom överres om ytterligare tre år på bilsportgalan!!! Hurra! Utan FABAS så mäktar vi nog inte med den galan, för det krävs enormt mycket arbete, energi och pengar bakom. Det kan jag intyga som arbetat med galor av detta slag i Globen i 10 år. Den här galan är något vi ska vara mycket stolta över. Många idrotter försöker få till något liknande, men det är ganska svårt att samla så många samtidigt.

 

Det jag nämner inledningsvis är att vi står inför en stor förändringsresa inom Svensk Bilsport. Förbundsstyrelsen, gruppen som haft ansvar för utredningsarbetet med Kenneth Thorén och Hans Avelin i spetsen, och jag träffade för någon vecka sedan alla distriktsstyrelser för att prata om en ny distriktindelning som ska göra att vi tar klivet vidare för att bli mer inkluderande, kommunikativa, likställda, kommersiella och inte minst, mer demokratiska. Något jag snabbt reagerade på när jag började på SBF var hur svårt det är att för utomstående att förstå vad förbundet gör, vad långt ifrån vi sitter utövare och funktionärer. I mellanledet finns naturligtvis klubbar och distrikt, men vilken kommunikation finns mellan oss. Med det nya upplägget kommer vi att kunna arbete lika med utbildning, rekrytering och tillstånd, bygga in ny teknik som gör kommunikationen bättre, och hitta synergier för den kommersiella plattformen. Jag tror verkligen att vi är på rätt väg men det kan vara svårt att se fördelarna direkt, så därför behöver vi tänka framåt, hur tror vi att detta gynnar vår framtid, blir vi ett modernt idrottsförbund? Jag tror verkligen det! Mer om detta kommer vi att prata om på både Sportgrenskonferensen och Ordförandekonferensen. Läs även mer här: http://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/svenskbilsportpavagentillattblisverigesmodernasteidrottsforbund/

 

Nästa stora sak jag deltog på denna månad var NEZ konferensen, denna gång i Riga. Kan väll ärligt säga att jag är inte klokare efter att varit där. J  Har svårt att förstå alla grupperingar och deltagare till olika möten. Vem ska närvara där, vilken person representerar vi med här i detta ämne etc…? Jag skojar lite också för något som alltid är väldigt värdefullt är nätverket med FIA och våra nordiska grannar. Tror faktiskt att vi kan uträtta ännu mer tillsammans med dem när det gäller licenser och tävlingar. Här skulle vilja ha er åsikt /hjälp om vad vi kan göra tillsammans med Norge/Finland/Danmark, vilka utmaningar har vi och vad skulle kunna underlätta? Tacksam för ev. inspel.

 

Jörgen och jag träffade också Sensor Alarm i oktober. Det är de tidigare ägarna av Skruvat som startat ett nytt bolag som har skapat en revolutionerande produkt i form av ett hemalarm som går på luftkänslighet. Vi kommer att komma ut med ett erbjudande om det via dem inom kort. Sensor Alarm blir en ny partner till Svensk Bilsport vilket är jätteroligt!!!

 

Som flera av er säkert känner till så gör vi flera avtal med sk. promotors. Det betyder att vi överlåter kommersiella rättigheter och ansvaret för att arrangera tävlingar till en extern part, bolag eller förening. Exempel på dessa kan vara STCC, MAS, RallyX Nordic m fl. Jag har infört ett nytt arbetssätt när det gäller att skriva om, förnya eller skriva nya avtal med promotors, och det är att alltid involvera utskottet. Kompetensen kring de kommersiella och kommunikativa rättigheterna besitter vi på kansliet, men ej den sportliga kalendern och reglerna kopplat till det, så därför anser jag att det är väldigt viktigt att vi arbetar som ett team kring dessa avtal för att få det så bra som möjligt. Rallyutskottet och vi har tillsammans med MAS påbörjat det nya avtalet för Rally SM och Racingutskottet ska vi sätta oss med snarast för STCC. Rallykrossutskottet och jag träffar Andreas Eriksson och Jan-Erik Steen den 3 september för att prata Rallykrossen framåt. Flera sådana avtal finns att jobba med, och jag ser mycket fram mot att vi tillsammans kan arbeta på det sättet.

 

Något jag inte tycker är lika roligt är att höra andra berätta om vilken slags kommunikation som existerar på Facebook hos många av våra utövare. Jag har valt en strategi där jag inte är särskilt aktiv på Facebook utan jag försöker istället berätta om vad som händer hos oss och öppnar upp för dialog på det sättet. Jag är också av den åsikten att klaga och prata illa om varandra gynnar inte Svensk Bilsport alls, och man åstadkommer eller förändrar ingenting heller. Ingen verkstad! Anser man att något är dåligt då tar man kontakt med oss på kansliet och på så sätt kan man påverka arbetet och framtiden. Fair Race har vi något som heter, och det innefattar även sociala medier och hur vi uttrycker oss där. Hoppas att ni håller med mig och att vi tillsammans försöker verka för ett bättre klimat på sociala medier.

 

De senaste månaderna har också väldigt mycket tid lagts på reglerna, våra gemensamma regler och utskottens regler. Alla inblandade gör ett makalöst arbete, inte minst Kurre hos mig på kansliet och Regelkommittén tillsammans med utskotten. Jag har deltagit för första gången på olika sätt och i grupper som handlar om att uppdatera våra regler. En stor eloge till er alla inblandade!

 

Nya tävlingsformer byter namn, tillbaka till Enkel Bilsport! Det tycker jag känns väldigt bra och naturligt kopplat kommunikativt med vår licens enkel. Flytten för Timeattack som istället ska ingå i Racingutskottet blir nytt samt att Offroad kommer ingå i Enkel Bilsport. Utskottet har gjort ett enormt arbete med nyrekrytering till SBF som jag kanske får möjlighet att återkomma till så snart allt är klart. Läs också mer här: http://www.sbf.se/Nyheter/SvenskBilsport/nyatavlingsformerblirenkelbilsport2/

 

Som avslutning så tycker jag att vi lyfter fram årets Sportgrenskonferens som tar plats på Arlanda i mitten av november. Vi har rekordmånga delatagare (över 250 stycken) till vår viktigaste konferens på året. Det ska bli otroligt kul att få träffa många av er då!

 

Som vanligt är allt jag skriver helt oredigerat och kommer direkt som att jag skulle ha pratat. Sören Emmervall (ansvarig för kommunikation) öppnar säkert dessa mail med en skräckblandad förtjusning för han vet inte riktigt vad han får läsa här, eller hur jag formulerat mig, du får ta det Sören J

 

Allt gott!