SM-Veckan Vinter 2019
2018-12-05 i Virtuell bilsport / Nyheter
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSDet har blivit dags att kröna den första Svenska Mästaren i Virtuell Bilsport i Svensk Bilsports historia. Dags för alla att damma av sina datorer, plocka fram ratt och pedaler och börja träna!
Vad är Virtuell Bilsport?
Virtuell Bilsport är en av de 16 tävlingsgrenar som administreras av Svenska Bilsportförbundet. Svenska Bilsportförbundet har som ändamål att främja och administrera landets bilsport, både som bredd- och elitverksamhet. Virtuell Bilsport har varit en Bilsportgren i Sverige sedan 2007 och dess tävlingsform består av virtuella tävlingar på Racingsimulatorer, antingen på konsoler eller på datorer.
Läs mer på genom att klicka HÄR
Hur funkar det?
Mästerskapet kommer vara uppdelat i två separata delar; först ett online-kval och sedan finalerna på plats i Sundsvall under SM-veckan 2019.
Det kommer gå tre olika perioder med online-kval där lika många från varje period kommer kvalificera sig vidare till finalerna. De bilar och banor som körs kommer skifta mellan varje period.
Vad behöver jag för att delta?
Simulatorspel |
Man behöver skapa ett konto på spelplattformen Steam. Genom denna plattform köper man simulatorspelet rFactor 2 som kostar €24,99, eller strax över 250 SEK. |
Dator |
Man behöver även ha en någorlunda kraftfull dator som klarar av att hantera simulatorspelet. Åtminstone behöver datorn uppfylla följande datorspecifikation: OS: Windows 7, 8, 8.1 eller 10 Processor: 2.8 GHz Intel Core 2 Duo eller 3.0 GHz AMD Athlon II x2 RAM: 4 GB RAM Grafik: nVidia GTS 450 eller AMD Radeon 5750 DirectX: Version 9.0c Nätverk: Bredband Lagring: 30 GB ledigt utrymme Ljudkort: DirectX-kompatibelta
|
Ratt/pedaler |
Ratt och pedaler är också nödvändigt inom Virtuell Bilsport om inte särskilda behov eller fysiska begränsningar finns. Ratt med s.k. Force Feedback rekommenderas för att få bättre känsla i körningen. |
Övrigt |
Utöver detta finns det många tillbehör man kan ha vid sidan om såsom växelspakar, VR-glasögon, vibrationspuckar m.fl. för att öka inlevelsen i körningen. |
Förslag på specifika produkter kan finnas genom att klicka HÄR
Hur anmäler jag mig?
Det enda man behöver göra för att anmäla sig är att köra i någon av de tre online-kvalen! Ingen annan registrering behövs för att tävla om kvalplatserna
När kan man kvala?
Kvalperioderna kommer gå enligt nedanstående tabell:
Period 1 |
Period 2 |
Period 3 |
|||
Startdatum |
Slutdatum |
Startdatum |
Slutdatum |
Startdatum |
Slutdatum |
8:e dec |
15:e dec |
16:e dec |
22:e dec |
2:e januari |
9:e januari |
Vem kan vara med?
Alla kan tävla om kvalplatserna! Men för att gå vidare till finalerna måste man:
- Åtminstone fylla 6 under kalenderåret 2019
- Inneha svenskt personnummer
- Vara medlem i en SBF-ansluten klubb*
- Inneha tävlingslicens för Virtuell Bilsport*
* Mer information skickas till de som berörs av detta
Finns det regler man kan läsa?
Inbjudan för detta mästerskap kan läsas genom att klicka HÄR
Utöver detta gäller de sportgrensspecifika reglerna (Tävlingsregler samt Tekniska Regler) för Virtuell Bilsport som kan läsas genom att klicka HÄR
Svensk Bilsports Gemensamma regler kan läsas genom att klicka HÄR och dess Fair Race-policy kan läsas genom att klicka HÄR
Varför används inte [valfritt simulatorspel], det är ju mycket bättre!?
Att välja vilket simulatorspel som skulle användas i detta mästerskap var en av de svåraste aspekterna i att arrangera detta. Ett par av de faktorer som låg bakom det slutgiltiga beslutet (utan någon inbördes rangordning) är:
- Hur flexibel simulatorn är för att genomföra en tävling enligt de förutsättningar vi har (LAN)
- Hur mycket det går att göra med media och exponering (dekaler, logotyper, sponsorer etc.)
- Nivån på kommunikationen mellan utskottet och utvecklaren
- Vilka kostnader som kommer vi behöver räkna med (exempelvis licenser)
- De hårdvarukrav som simulatorn ställer och vad vi kan leverera för att se till att sakerna fungerar
- Simulatorns popularitet
- De bilar och banor som finns tillgängliga att använda
Alla dessa aspekter vägdes mot varandra för att ta beslutet att vi till detta mästerskap kommer använda rFactor 2 som simulator. Sedan får vi se vad som händer med framtida mästerskap…
Jag har frågor om mästerskapet och/eller upplägget. Vem kontaktar jag?
Frågor om tävlingen kan skickas till utskottet för Virtuell Bilsport:
- Eric Stranne: eric.stranne@vgp.se
- Felicia Grundtman: felicia.ogeheim.grundtman@gmail.com
- Niklas Falk: niklas.falk@vgp.se
Jag har problem med hård- eller mjukvara. Vart kan jag få hjälp?
Vi rekommenderar först och främst att man går med i Facebook-gruppen ”Swe Sim Hårdvara” (Klicka HÄR) där man kan få hjälp med det mesta inom hård- och mjukvara.
Om detta inte går kan man kontakta någon av följande personer:
- Kenneth McCullough: kenneth.mccullough@vgp.se
- Mikael Palusa: mikael.palusa@vgp.se
- Jonas Hammar: jonas.hammar@vgp.se