RALLYCROSSÅRET 2018
2018-12-25 i Rallycross / NYHETER
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSÄn en gång tack för ett bra år! Här är en sammanfattning som återger en del av vad som hänt. Bilden är från en magisk sommardag på SM i Lycksele. Proppfulla läktare och fantastiskt väder.
Rallycrossutskottet har haft ett hektiskt år. Vi började förra vintern med att försöka sy ihop de tekniska reglementena för perioden 2019-21. Alla involverade vet att det inte är lätt i en individualistsport där stora pengar är inblandade.
Från utskottet tyckte vi det var viktigt att förankra de ändringar vi ville göra, bland de aktiva. Vi fick jättebra respons från Förarföreningen och duktiga människor ute i Sverige. Vi var inte överens om allt från början, men vi kom framåt och landade reglementena redan i mars i år. Det känns mycket bra. Vi tänker framåt och kan resonera om saker och ting.
Fokus i de nya reglementena är att hejda kostnadsutvecklingen, där det är möjligt. Vi tror på tillväxt om inte kostnader fortsätter att öka. En del tycker vi har för mycket regler, men ordet fritt urartar alltid i motorsport.
Under våren hade vi lite problem med att få ihop SM-arrangörer, men det löste sig ”på upploppet”. Räddningen var det kloka förslag som kom fram under vår roadtrip under våren. Vi la till två DM-tävlingar till SM-serien. Till 2019 kan vi glädjande konstatera att det var 11 arrangörer som anmälde intresse för att arrangera. Det känns som det är positiva tongångar även hos arrangörerna!
Under tävlingssäsongen blev inte TV-bevakningen vad vi hade förväntat oss. Det blev några snabba nödlösningar p.g.a. saker vi inte kunde förutse. Här måste vi få till något bättre för 2019. (Vi har dragit igång diskussioner om det.)
Vi fick dock till det med pressinformation före och efter alla tävlingar, plus en snabb resultatredovisning på sbf.se. Vi fick ett antal artiklar och blogginlägg som tack för detta :-) Sånt här tar energi och tid. Man måste jobba hela tiden på att förse omvärlden med information.
Vi hade en del problem med negativa skriverier på sociala medier, men vi fick bukt med det under året. Tack alla ni som hörsammade vårt mässande om att undvika ”det negativa”. Bilden av Rallycross är mycket trevligare nu!
Vi hade under året klart fler förare som körde SM-tävlingar. 2400 och RM2150 har ökat rejält! Supernationell och JSM ligger ganska stabilt. Jämför man antal unika förare som deltog i någon SM-tävling 2018 mot 2017, så är ökningen 32%. Ni förare har bevisat för gnällmänniskorna att vi är på uppgång! Om alla körde alla tävlingar hade vi haft en mycket stark SM-serie. Geografin sätter nog stopp för det, men kan vi sänka en del kostnader kanske fler kör hela serien?
Under hösten drog vi igång tester för att kunna fatta beslut om däckreglemente 2019. Kort kan man säga att vi genomförde tester med 10 olika däck från 5 leverantörer. Stort tack till leverantörerna som deltog och alla er förare som ställde upp och körde! Tyvärr har vi trots ert uppoffrande arbete inte kunnat fatta beslut. Just nu är vi bundna av det avtal vi har. Det gäller till årsskiftet. Strax efter det hoppas vi kunna publicera däcken för 2019. RM2150 och JSM förändras inte, men vi vill sänka kostnader för 2400 i SM och i DM-serierna generellt.
SM-schemat för 2019 ser väldigt bra ut. Det blir tyvärr ett intensivt juli om man vill köra både Norrlandsveckan och SM, men det går inte att få allt så perfekt som man skulle önska.
I mellansverige finns en engagerad grupp som dragit igång Supercupen. Ett initiativ som vi tror kommer att bli riktigt bra! En stötesten för oss är att vi verkligen vill få tillbaka DM-tävlingarna i södra Sverige. Vi vet inte exakt hur det ska göras, men vi hoppas arrangörer som t.ex. Skene, Trollhättan, Falköping och Karlstad hakar på och arrangerar. Det är jätteviktigt för Svensk Rallycross framtid. Om det blir lite för få Rc-bilar per tävling hoppas vi de överväger att även bjuda in ett antal Folkraceförare och kör en kombinationstävling. Där har vi ju vår absolut största chans till nyrekrytering. Många Fr-förare skulle greja att köra och driva en Rallycrossbil, de vet bara inte om det ;-)
Utmaningar finns även 2019, men det känns bättre än inför 2018. Fokus på det positiva och att jobba ihop. Förare, arrangörer, sponsorer, media, utskott. Det är en stor apparat det här, men drar vi åt samma håll kan vi försätta berg!
/Rallycrossutskottet