Historisk bilsport: Opel Kadett GSI 16V, No A-5369
2019-03-22 i Allmänt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSPå förekommen anledning.
Opel Kadett GSI 16V för Appendix K enligt 1990 års Appendix J efter Grupp A reglerna.
1: Bilen har ett fjäderben för montering bak homologerat i 1/1 VO, i samband med montering tas originalfjädern bort från bakaxeln enligt test i No A-5369.
Fjäderbenet får användas om det ser ut som på bilden i No A-5369 och under förutsättning att INTE bakre hjulhusen förändras, det finns inget utrymme i Grupp A reglerna som gör det möjligt att bygga om hjulhuset så att fjäderbenet får plats, t.ex. svetsa i ett fjäderbenstorn, man får inte heller förändra hjulhusets form med någon form av mekanisk påverkan, t.ex. en hammare/handslägga eller "Rostlagning" för att skapa plats.
2: Endast homologerat tändsystem som finns i No A-5369.
3: Avgasgrenrör enligt No A-5369 = Original.
4: Ska man använda t.ex. ljusbox till extraljusen monterat på bilens motorhuv skall den se ut som ljusboxen gjorde då på bilarna som använde ljusbox, t.ex i RAC 1990.
Används detaljer som var fria på perioden måste det bevisas att de användes då.
(Appendix K, art. 3.3.3). Bevisföringen skall ske i samband med HTP-besiktningen.
Efter besiktningen skall bilen alltid vara enligt HTP handlingen. ___________________________________________________________________________
Historiska Utskottet planerar att publicera en "Lathund" angående ovanstående bil. Personer med gedigen kunskap i bilen är mycket välkomna att bidra med information om vad som är använt från den 1/10 1988 till och med den 31/12 1990 på bilen i en Internationell tävling. Vi vill gärna ha in "bevis" och hänvisningar till tävlingar i enlighet med bevisreglerna i Appendix K för att kunna göra en Lathund som är korrekt.
Historiska Utskottet når ni på hu@sbf.se