Headerbild

Kategorier

Rally: Startordning

2019-03-25 i Allmänt

Prenumerera via:

RSS

Startordning Rally

Bakgrund

Historiskt var det så att regelverket föreskrev att startordningen var: A-förare före B-förare före C-förare, en enkel form av seedning och premiering av de som hade erfarenhet.

I slutet av 80-talet började flera serier arrangeras med standardbetonade bilar som ansågs behöva bättre väg, Suzuki-cup och Volvo Original. Då frångicks principen ovan men skrevs aldrig in i något övergripande regelverk, enbart i cupernas regelverk.

Efter detta har andra rallycuper experimenterat med olika startordningar.

På RS-tävlingar med färre antal startande och ofta på asfaltunderlag har startordningen inte samma betydelse. Här förekommer tex inte att bakomvarande blir hindrad vid avåkning eller orättvisor/skaderisker på fordon pga vägslitage.

Regelverket ska vara utformat så att tävlandet arrangeras efter regelverkets text och andemening. Ska tävlande ske på annat sätt ska dispens sökas och godkännas alternativt regelverket förändras.

Den grundläggande andemeningen med startordningen har enligt ovan frångåtts under lång tid och regeltexten behöver modifieras. Den nuvarande skrivningen uppfattas av många som onödigt begränsande jämfört med det man själv tycker är bättre.

Nuläge, beslut gällande 2019

För att inte belasta RU med ett stort antal dispensärenden eller att arrangörer frestas genomföra arrangemang i strid med regelverket gäller from dagens datum och under hela 2019 nedanstående (om inte annat, senare beslut ersätter):

 

  1. Startordning Rally (RY), Riksnivå enligt nuvarande regelverk.
  2. Startordning Rally (RY), Distriktsnivå enligt arrangören
    Startordning A-förare, B-förare, C-förare rekommenderas!
  3. Startordning Rallyspecial (RS), distriktsnivå enligt arrangören.
  4. Startordning Lokal tävling (RY) eller (RS), enligt arrangören.

 


2019-03-24

Rallyutskottet