Headerbild

Kategorier

Månadsbrev mars/april 2019

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag skrev ett månadsbrev, förklaringen till det är ganska enkel, jag har helt enkelt inte hunnit samla tankarna för att skriva ner allt som händer. Kanske förstår ni lite mer vad jag talar om när ni läser detta samt även det nyhetsbrev som gick ut igår. Jag kommer inte att upprepa de sakerna som står i nyhetsbrevet i detta mail, men det finns att läsa här: http://www.mynewsdesk.com/se/svenska_bilsportforbundet/news/nyhetsbrev-april-2019-365566

 

Idag fredag kommer Lena Olme tillbaka till arbetet efter en tids ledigt, du ska känna dig varmt välkommen tillbaka, vi har saknat din glada personlighet som lätt smittar av sig på kontoret!

 

Som ni säkert hört mig säga så har vi haft ett stort fokus på att bygga upp det kommersiella spåret hos förbundet och under 2018 låg det som ett tydligt mål att säkerställa. Det arbetet med att ta fram en ny kommersiell plattform och hitta resurserna med att anställa någon som ansvarar för det är nu klart. Mallen och ramarna för hur vi ska stärka vårt erbjudande finns klart och Peter Lindkvist är anställd hos oss som ska ansvara för fortsättningen. Det känns alltid lika roligt att kunna sätta en bock i kanten för när något som man sagt ska vara klart, också är just det. Nu handlar det om fortsättningen och leveransen på just det området. Med det sagt så har vi klivit in i ett nytt år med nya utmaningar och mål. För 2019 är det bla. istället fokus på det kommunikativa, vi pratar hemsida, appar, crm verktyg, Office 365, hur vi kommunicerar med varandra, på vilket sätt, vem säger vad, tonalitet och attityd. Förarbetet och analysen ska vara klar till sommaren och till hösten ska vi implementera resultatet av det.

 

Ett av resultaten som vi redan arbetar med är vår nya applikation. Svensk Bilsport App. Appen kommer att utvecklas i olika stadier under innevarande och kommande år och ska vara ett naturligt verktyg för utövare och medlemmar. Första utgåvan kommer att fokusera på den licensierade som behöver ha sin licens tillgänglig, att kunna betala sin licens, ta emot erbjudanden och rabatter från samarbetspartners. Men som sagt, mer kommer.

 

Något annat ni säkert hört mig ibland prata om är hur vi på kansliet inte arbetar med vår kärnverksamhet, dvs sporten. Nåväl, det är kanske lite hårt uttryckt, för alla hos oss har naturligtvis en koppling till sporten på ett eller annat sätt. Men det jag menar är att vi har ingen på kansliet som arbetar direkt med utskotten och kommittéerna på daglig basis. Vem ser till att stötta kommittéer och utskott i utvecklingsfrågor eller dokumentation, hur flödar informationen mellan oss grupperingar, styrelsens roll kopplat till utskott och kommittéarbete, vad ska den vara? I andra förbund inkl. tex Svemo, så finns det sportgrensansvariga anställda som hjälper till med en dialog och kommunikation från utskott och kommittéer, jag tror vi ska försöka komma dit också för att få ett mer enat och effektivt arbetssätt. Hur vi ska nå dit vet jag inte ännu, men vi har bestämt att under 2019 så skapar vi ett sportråd på kansliet, med Kurre, Pär och mig själv till att börja med. Vi kan inte börja anställa en massa människor innan vi vet hur detta ska se ut. Troligtvis kommer vi att vilja ta med fler personer så småningom från utskott och kommittéer för att ta in erfarenheten och synpunkter. Det här blir också ett fokusområde under 2019 och en väldigt bra skola för mig J

 

På samma sätt som sportrådet så ska vi starta ett marknadsråd. Här på ett litet annorlunda sätt med influens från marknaden. Personer utanför vår rörelse som kan tillföra nätverk, kontakter, idéer om nya samarbeten. Blir också jättespännande att se vad det kan leda till.

 

Något som har tagit och tar mycket tid de senaste månaderna är svensk elitracing. Sedan bolaget STCC AB gick i konkurs så har det handlat mycket om att ta ansvar för serien detta år. Alla saker som tidigare legat i bolaget som varit promotor eller arrangör fördelas nu ut på flera aktörer. Våra banor blir arrangörer till 100% och gör ett fantastiskt arbete. Teamen blir naturligtvis påverkade då stora sponsoravtal och TV avtal faller i samband med konkursen som ska försöka återupprättas. 2019 blir ett annorlunda år på många sätt, men en sak känner jag, att vi försöker dra åt samma håll allihopa och det ger förståelse för varandra vilket medför en helt annan dialog. Jag tog chansen att vara sammankallande till våra möten med team, TCR, utskott, banor/arrangörer och oss själva och det är jätteroligt. Att få komma så nära sporten och få höra om vardagen hos alla har varit väldigt lärorikt, och jag har fått lära känna så många som jag aldrig varit nära förut. Ni hör att jag är positiv till något som ändå var väldigt jobbigt till en början…….Framåt så kommer styrelsen att ta sikte på ”fyren” gällande elitracing, dvs, vad vill svensk bilsport med fortsättningen. Detta arbete har naturligtvis pågått i kulisserna under en längre tid, men i maj på strategimötet, ska mycket tid ägnas åt frågan. Fortsättning följer.

 

Det var otroligt roligt att man på förbundsmötet antog den proposition som förbundsstyrelsen lagt fram till mötet. Modigt av distrikten att fatta detta beslut som så många andra förbund fallerat med. Jag skulle säga att bland de största 12 förbunden, som vi tillhör, så jobbas det med frågan i 10 av dem och flera förbund, bla ishockeyn, fick backa. Grattis till oss, tror det blir toppen med att jobba fram fortsättningen.

 

Sist men absolut inte minst, eller något tråkigt, utan tvärtom. Vi ser en bra ökning av antalet licenser mot föregående år. Jag redovisade på förbundsmötet en ökning om 800 licenser mot samma period förra året. Det är dock tidigt på året ännu, så slutresultatet är fortfarande för tidigt att sia om, men man kan ju inte låta bli att berätta om positiva saker som händer oss.

 

Trevlig helg och glad påsk!