Svenskt Sportvagnsmeeting med extra allt
2019-08-03 i Racing / Nyheter
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från SBF.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSÅrets Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp innehöll det mesta man kan önska sig! Vädret var minst sagt växlande och skapade huvudbry inför däcksvalet! 253 förare kom till start till sist!
Årets Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp innehöll det mesta man kan önska sig! Vädret var minst sagt växlande och skapade huvudbry inför däcksvalet! Torsdag och lördag var mest regnigt, medan fredag och söndag hade mest sol. Normalt sett är det mest publik på lördag, men tack vare vädret blev söndagen den stora publikdagen i år. Tävlingen innehöll som vanligt klasserna från Sportvagnsmästerskapet och Racerhistoriska klubben + två gästklasser; BMW Cup och Seven Racing. 253 förare kom till start till sist, även om det var närmare 300 som hade anmält sig en vecka före tävlingen.
Roadsport C bjöd på helgens största heat med 34 bilar som stormade ned mot första kurvan i regnet. Alla bilar tog sig igenom kurvan utan problem. Erik Blixt tog kommandot direkt och ingen orkade följa hans tempo. Christoffer Waern fick en lugn resa till andraplatsen och Janne Murvik lyckades kämpa sig loss från klungan och ta tredjeplatsen. Alla 34 bilar tog sig i mål!
Hemmaföraren Oskar Jakobsson tog den viktiga sjätteplatsen, som innebar pole i andra racet. Han förvaltade sin startposition väl då han lyckades bygga upp en lucka till övriga fältet medan Blixt och Waern kämpade sig fram. När de väl hade skakat av sig övriga fältet var luckan för stor fram till Jakobsson som vann före Blixt och Waern.
I Roadsport A startade Dag Löfqvist i pole, men han fick se sig slagen av Magnus Mårtenson som vann första heatet före Löfqvist och Sixten Mineur. I andra racet hade Löfqvist hittat den rätta farten igen och han vann före Mårtenson och Jerker Flink. I Roadsport B vann Jonas Jonsson före Jonas Gräf och Max Lindblom. I andra racet vann Michael Stegmann före Jonsson och Patrik Eriksson.
I Verktygsboden Modsport var Niklas Mårtensson snabbast i det regnvåta kvalet, men i racet kunde han inte hålla undan för Pekka Nyström som vann före Mårtensson och Peter Andersson. Bengt Johansson kom fyra totalt, men blev tvåa i klass 1 före Patrik Larsson. Mårtensson vann klass 2 före Andersson och Toni Berggren. I klass 3 vann Ola Åkesson före Andreas Ekvall och engelsmannen Mark Pedro De Spong! Andra racet inleddes tyvärr av helgens enda startkrasch. Fem bilar körde ihop sedan en fått motorstopp mitt i fältet. Heatet rödflaggades omedelbart och efter bogsering och sopning ställdes bilarna upp till start igen (förutom de fem inblandade där ingen kunde komma till omstarten). Racet blev en kamp mellan Nyström och Berggren där Nyström vann med minde än sekunden. Nyström vann klass 1 före Johansson och Björn Davidsson. Berggren vann klass 2 före Fredrik Olsson och Andreas Jähnke. Åkesson vann klass 3 före Gustav Larsson och De Spong.
I RS tog årsdebutanten Gustav Brandin pole, men i starten missade han lite varför Kalle Berggren tog hand om ledningen. Brandin hängde med på andra plats, men kunde inte attackera för ledningen. Berggren vann före Brandin och Hans Johansson. I andra racet fick Brandin till starten och han tog ledningen direkt. Han uppvaktades till en början av Monika Arvidsson, men hon tvingades bryta sedan en sten hade punkterat kylaren. Brandin kunde därför ta en ohotad seger före Johansson och Magnus Wallén. I Clubman vann Mikael Aagaard första racet före Pär Fredriksson och Pontus Rastbäck. I andra racet vann Peter Öfverman före Aagaard och Marie Carlsson. Bo Johansson och Mats Hildingsson vann var sitt race i RS2-klassen.
I BMW Cup vann Håkan Zaar och Mikael Lundvall var sitt race. I Seven Racing vann Steffen Hansen båda racen.
Nästa tävling körs på Rudskogen. Det är första gången sedan 1992 som SPVM besöker banan, men den gången var banan mycket mindre än idag…
På Ring Knutstorp brukar vi få se extra många riktigt gamla bilar, så även i år. Som väntat var de nyaste av de äldre bilarna snabbast, varför Hans Hillebrink vann båda racen i sin Lotus Formula Junior före Fredrik Bolander i en något äldre Formula Junior (Elva 100-BMC). Chuck Bird lyckades hålla undan och ta tredjeplatsen i sin gamla MG före Johan Lund i en Effyh-Midget. I andra racet fick Bird det tuffare när han fick släppa fram två Midgetbilar när Lund tog tredjeplatsen före Peter Kumlin. Håkan Håkansson körde sin fina Jaguar SS100 och Janne Hansson körde en MG i år.
Lars Ohlsson hade äntligen fått fart på sin ”nya” Veemax då han tog pole i Formel Vee. Men i det blöta första racet klev regnmästaren Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson fram och vann före Ohlsson och Pontus Bencsik. Bencsik satte snabbaste varvtiden och fick starta första i andra racet. Andra racet kördes på torr asfalt och då klev Johan Lund fram och tog sin första seger för i år före ”Vegas” och Anders Bertilsson.
Roger Johansson var ensam förare i Formel Vee med dubbelförgasare när han ställdes mot hela Formel Ford-fältet. Men kval och första racet kördes i regn, vilket passar Johansson bra då Formel Vee har bättre regndäck än Formel Ford. Johansson kunde därmed ta en lätt seger i första racet före Henry Sandblom, Michaela Månlycke och Nicklas Nilsson. Andra racet kördes i torrt och då blev det tuffare för Johansson. Sandblom vann före Dan Lindblom och Nilsson. Johansson kom i mål som femma.
Vi fick se en mycket intressant start då Stefan Deleuran Mumm körde en Mallock Mk9. Det speciella med den bilen är att motorn sitter fram! Det kan inte ha byggts många bilar med det konceptet, men Mallock var ju vana att bygga Clubmanbilar på det viset så varför inte? Bilen hade skördat vissa framgångar i England, men detta var första tävlingen på svensk mark. Det blev en andra och en förstaplats i G-klassen för Mumm!
Kvalet för Formula Slicks kördes i regn och det passade Sonny Johansson som handsken. Han var över tre sekunder snabbare än tvåan! Men båda racen kördes på söndagen då det var torrt. Jannik Sadolin klev fram och vann före Anders Lofthammar och Johansson, trots att Sadolin kör en Formel Ford 2000 mot de andras F3:or (Sonny fick dessutom straff för tjuvstart). I andra racet blev det en riktigt sevärd kamp mellan Sadolin och Lofthammar där Sadolin ännu en gång gick segrande ur striden, men bara med 0.3 sekunder. Johansson tog en ny tredjeplats.
I 1000cc Cupen var Per Skårner tillbaka och han tog pole direkt. Han tog ledningen i racet, men fick ge sig mot Mattias Ståhlberg. Torbjörn Andersson kom trea. Skårner fick sin revansch i andra racet där han vann före Reinhold Daubner och Andersson.
I heatet över 1000cc före 1965 hade man även lagt in nyare standardbilar under 1300cc. Det blev en salig blandning och ett stort och sevärt heat. Lars Göransson gjorde en kanonstart i regnet och ledde några kurvor, sedan fick han ge sig mot den snabbe dansken Steffen Palmberg som vann med halvminuten till sist! Göransson kom tvåa och Kjell Wallin tog tredjeplatsen. Palmberg hade inga problem att vinna andra racet också, men bakom honom var det inledningsvis en härlig fight mellan Hans Beckert och Mikael Mohlin där faktiskt Mohlin tog sig förbi och knep andraplatsen i racet före Beckert! En mycket stark insats av Mohlin i SAAB:en som har betydligt mindre motorvolym än Beckerts koja.
RHK-mästaren Bengt-Åke Bengtsson var tillbaka i GT-klassen och han tog pole direkt, men han fick det tuffare i racet. Anders Schildt klev fram och vann före Claes Andersson och Palle Birkelund Pedersen. I andra vann Schildt igen, nu före Bengtsson och Pedersen.
Lennart Henjer körde SSM för 40:e gången! Han fick mottaga ett specialpris för denna hedervärda prestation!
I det nyaste standardbilsheatet startade Magnus Paulsson från pole och han ledde inledningsvis. Claes Andersson kämpade sig förbi och vann med knappt en sekund. Tomas Hall kom trea. Andra racet blev en kamp mellan Hall och Andersson där Hall gick segrande ur striden före Andersson och Paulsson.
Nu blir det lite sommaruppehåll för de historiska bilarna innan de skall köra på Mantorp i augusti. Mantorp Park fyller 50 år i år, vilket kommer att uppmärksammas i samband med RHK-tävlingen.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se