Lördagen bjöd på mycket regn, men söndagen blev torr. Förarna gladdes åt den stora och utmanande banan. Klassindelningen blev lite annorlunda då man försökte få till jämnare heat genom att slå ihop svenska och norska klasser. Ursprungsplanen fick dock revideras ett par gånger eftersom intresset var större än vad de hade räknat med! Ett positivt problem som löstes bra.
Det svenskaste av alla heat var Roadsport med alla tre underklasserna + Verktygsboden Modsport III. Den ende föraren som inte var svensk i detta heat var dansken Michael Stegmann. Han var snabbast i kvalet och han vann det första racet före Erik Blixt och Magnus Mårtenson. Det blev alla tre Roadsportklasserna representerade på pallen samtidigt! Stegmann i B, Blixt i C och Mårtenson i A. Blixt hade givetvis stor nytta av regnet och han visade vilken duktig förare han är som kunde hänga med i toppen med sin Miata! Mårtenson vann A före Peter Andersson och Björn Nyman. Stegmann vann B före Martin Gistell och Jonas Jonsson. Blixt vann C före Christoffer Waern och Hans Drangel. I Verktygsboden Modsport III kom Andreas Ekvall till start i en Ginetta G40 och han vann före Gustav Larsson och Anders Björnson.
Andra racet kördes på söndagen när det var torrt och då kunde ingen hänga med Mårtenson som vann A före Lars Macklin och Peter Andersson. Stegmann var trea i mål totalt och han vann B före Gistell och Jonsson. Waern vann C före Blixt och Drangel. Larsson vann Modsport före Björnson och Ekvall. I Norge körde SPVM efter norsk modell, det vill säga att de körde ett tredje heat också. Mårtenson vann A före Macklin och Andersson. Stegmann vann B före Gistell och Jonsson. Blixt vann C före Waern och Anders Träff. Larsson vann Modsport III före Björnson.
Förarna i Verktygsboden Modsport I & II fick ordentligt tufft motstånd då de ställdes mot de vassaste bilarna i Norsk GT. Jonas Jansson vann klass 1 före Bengt Johansson och Per Gustavsson. Toni Berggren vann klass 2 före Fredrik Ström och Fredrik Olsson i alla tre racen!
RS & Clubman kvalade ihop med norska klasserna Seven och RSR, men racen kördes var för sig. Jani Hjerppe var tillbaka och han slog till direkt och vann RS före Seppo Mäntylä och en något distanserad Bo Eliasson. Mellan Mäntylä och Eliasson var det tre Clubmanbilar som kilade in sig. Mattias Andersson var tillbaka och vann Clubman, men det var bara med halvsekunden före Mikael Aagard och Hasse Tullsten var ytterligare en sekund bakom. I andra racet vann Hjerppe RS före Thea Olsen och Mäntylä. Andersson vann Clubman före Peter Öfverman och Aagaard. Det blev samma prispall i RS även i tredje racet medan Clubman vanns av Andersson före Öfverman och Tullsten.
Nu återstår bara finalen som körs i Falkenberg om en månad.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se