Headerbild

Kategorier

Rally: Förtydligande och bakgrund till ändrade regler

2020-01-22 i Officiella meddelanden

Prenumerera via:

RSS

Förtydligande och bakgrund till ändrade regler

Tävlingsregler Rally RY 5.0

Rallyutskottet har tillsammans med Tekniska kommittén under hösten beslutat om bl.a. ändringar av regeltext i RY 5.0 TÄVLINGSBESIKTNING/TEKNISKA KONTROLLER Ändringarna offentliggjordes i samband med publicering 2020-01-08

Information om detta genomfördes till de sportgrensansvariga rally (SGA) vid SGA-möte höst, november 2019.

  • Tillmötesgå myndigheten Transportstyrelsen som är en svensk statlig förvaltningsmyndighet, som sorterar under Infrastrukturdepartementet och har till huvuduppgift att svara för regelgivning, tillståndsprövning och tillsyn inom transportområdet.
  • En av anledningarna är att arrangörer behöver ta större ansvar då det kommer in synpunkter från medlemmar om höga kostnader eftersom homologeringsteknikerna måste rycka ut pga för få A-besiktningar i samband med tävlingar. Under förra året var det närmare 400 st enskilda A-bes av homologeringstekniker, vilket är kostnader för den tävlande!

  • Nu redan givna tillstånd kvarstår
  • SBF ser att antalet A-besiktningar blir färre i antal, vilket medför problem för utövarna men också för de tekniker som på annan tid får göra besiktningar för att hjälpa enskilda förare, som har lång väg till en A-besiktning.

  • För utövaren är det positivt ju fler tillfällen till A-besiktning som erbjuds, speciellt för de som tävlar sporadiskt.

  • Skillnaden mellan A- och B-besiktning är möjligheten att kontrollera bilen undertill, annars är det samma punkter som kontrolleras. En B-besiktning innebär mer administration för arrangören. Tidsåtgång borde vara i stort sett samma oavsett kategori.

  • A-besiktning skall alltid finnas tillgänglig med möjlighet att även genomföra B-besiktning om det underlättar arbetet med de bilar som redan har en A-besiktning med lång tid kvar till 8-månadersgränsen. Tex om A-besiktning måste ske på annan plats, längre bort.

  • Under året kommer försök med A-besiktning på serviceplatser (där bilarna är upplyfta på pallbockar som i VM) i samband med Rally SM att genomföras för att utvärderas inför nästa säsong.

  • Tillståndsgivaren (Distriktet) har ansvaret för eventuella dispenser.

  • Riktlinjer för dispenser, kommer att meddelas tillståndsgivarna.